Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
mari belajar bahasa urdu..
Tuesday, September 16, 2008

mujhe melai qoum ya zabaan..(saya orang melayu)

assalamualaikum..raai de`na,melai qoum ya zabaan zindegi?hota bhai?

assalamualaikum...kia hal he? dost bhaiya?
mujhe aab bi dhaka,bangladesh he...muje har waqt di apne,bi akhir taak calis yaum dhaka aur tongi..majeeraa bi benaana bi india,pakistan,bangladeshi:

1.nahaana neher.
2. khaana khaana majeera dhaal aur 
3.khaana khaana majera piaaz,bhndi,thum
4.rastah.

me ne aap ko bohot a rse se nehi deka..

kia hal he?

meri tabiat`i thik he..

bohot bohot shukria,

aap pehrah jaan,acha?

phir mile gi..


assalamualaikum..apa khabar kawan2..sekarang saya berada di dhaka,bangladesh..selma 40 hari di dhaka dan tongi..perkara yang saya tak buat di malaysia tapi kena di sini..(adusss)..


1.mandi di sungai.

2.makan banyak dhaa

3.makan banyak bawang,bendi dan bawang putih.

4.jalan kaki 

sudah lama tidak melihat kamu semua..

apa khabar?

saya sihat2 sahaja..

terima kasih banyak2..

jaga diri awak,faham?

semoga berjumpa lagi...



mohd efendie b mohd nordin,
9.58pm..dhaka,
banlgadesh..




03:13:25 pm . 07 Aug 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:18 PM   2 comments
sepetang di india...

apa yang telah berlaku kepada diri?perkembangan diri saya di negara orang..

setelah beberapa hari di delhi,saya diletakkan di dalam jemaah m`sia
2 orang ustaz,2 orang hafiz,4 orang awam,saya dihantar ke mewat dahulu dengan menaiki kereta api,dan keretapai yang sesak penuh dengan manusia dengan kambing2nya sekali..aduiii,sabar...8 jam menaiki keretapai cukup mengebaskan punggungku..dan kami sampai di mewat...daerah ini adalah antara daerah yang termiskin di india...
di sini ada banyak peristiwa yang menyayat hati berlaku..antara yang paling saya sebak..orang kampung menyediakan masakan untuk kami...dan kami pun makanlah..dan baki makanan di atas safrah sepatutnya orang khidmat yang mengemas tetapi orang kampung yang telah mengemasnya..dan apabila saya membasuh tangan,saya lihat di belakang masjid,orang kampung memakan baki makanan kami,terkeluarlah air mata dari mata yang banyak dosa ni..Astagfirullah..kejamnya kami...dan mereka kalau nak memakan ayam pun seminggu sekali..jadi,kami memasak untuk satu kampung pada esok hari..

mandi,air kecil dan air besar,pun semuanya di sungai belaka...termasuk saya pun kena mandi sungai...dan di daerah ini tiada pengangkutan utama..hanyalah kereta lembu..keldai..jadi setiap 3 hari kami akan berpindah ke kampung lain..berjalan kaki,dah bulan rejab dan saya puasa suant bulan rejab..jikalau jemaah tidak puasa sunat pada tarikh hari pindah,perlu berjalan 15 kilometer...jikalu puasa 10 kilometer..itulah yang kami buat semasa berpindah dengan beg yang berat macam batu..

Alhamdulillah Allah beri saya mudah unutk jaga tahaaud setiap malam...dan bahasa perantaraan jemaah hanya 2,bahsa urdu dan inggeris..melayu tidak difahami..

di daerah ini saya berada selama 20 hari disini...lebih kurang 7 masjid.. dan lebih kurang 80 kilometer berjalan kaki sepanjang hari di sana dan bekalan iair dan makanan yang terhad...


setelah itu kami memasuki daerah uttar pradesh,daerah kelahiran banyak ulama2 yang menghidupkan kembali sunnah Nabi akhir zaman ini...perjalanan mengambil masa 2 hari dengan keretapi..kebas punggung lagi...

di sini saya belajar tajwid dan menyempurnakan bacaan Quran dan belajar ilimu Hadtih dari ulama di mazahir ulum,sharanpur...dan di sini ujian mujadah..saya kena hinakan diri berjumpa dengan orang2 bangsawan di daerah ini untuk bawak mereka unutk amal agama..diludah,dibaling periuk..Allah...sabar.. 

dan saya di uttar pradesh ini kebanyakan tempat saya singgah ialah di pedalaman,orang kampung nusrah kami..samapikan ada satu minggu 2 penuh kami makan ayam..siang dan malam sampai muak

doakan saya untuk mengembara lagi mungkin setahun selepas ini...insyaAllah..sebelum 25 ini..

kepada kawan2 tu,doakan sayalah..saya lemah,jahil,banyal lagi tak tau..doakan saya lah..

esok naik flight ke dhaka,bangladesh..40 hari di sana..apa yang menunggu di sana..wallahualam..seterusnya pakistan..dan malaysia,insyaAllah kalau hidup lagilah..tak tahu konvo jmti dapat pergi ke tak..hmm..apa la nak jadi dengan saya ni? kawan2 semua seronok2 belaka..saya..menghinakan diri...mujahadah semata2 unutk mencari redha Allah..kiamat dah dekat kawan2...dekat sangat2..ulama jangka 2050 ini dajjal muncul..sebab tanda2 dah ada...jadi sediakan diri wahai sahabat...wasalam..

inipun,Alhamdulillah sebelum naik flight esok ke dhaka saya pergi delhi,ziarah terjumpa cybercafe,saya minta kebenaran ameer untuk guna komputer..unutk beritahu rakan2 perkembangan diri yang hina ini..ok,minta maaf ya ada salah silap..doa2 untuk saya..

2 ogos 2008 11.00 pagi...
mohd efendie b mohd nordin,
madrasah kashiful ulum,
hazrat nizammudin aulia,
india.

mungkin lepas ni susah nak online sebab bangladesh dan pakistan....


raya aidilfitri 2 ingat2 la kawan sorang duk jauh ni...jaga solat... 




07:17:48 am . 02 Aug 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:15 PM   0 comments
2 ogos 2008

khuruj fisabilillah..."sesungguhnya Allah telah membeli harta diri orang yang beriman dengan syurga" (at_aTaubah:111) saya di india...

penggembaraan mencari keredhaan Allah..di negara orang..

julai-india

12.00pagi-Alhamdulillah diriku sampai di delhi airport..

pengalaman pertama..yang menyeramkan..menaiki bas dari airport ke basti hazrat nizammudin town,di tempat duduk bertulis ."beware,there minght be a bomb under your seat,be careful!" aku tawajjul pada Allah agar selamat sampai di nizammudin..

setelah ditafakur,diriku dihantar ke daerah uttar pradesh dan mewat..sepanjang di sini diriku banyak menangis betapa besarnya kuasa ilahi dan nikmat Allha pada kita..sepatutnya kita bersyukur....taubat banyak2...

kepada-rakan-rakanku yang dikasihi kalau ingin mengetahui apa yang berlaku kepada saya..kungjungilah blog ini..insyaAllah saya update kalau da cybercafe di sini..(susah nak cari)..dah 2 minggu saya demam panas..doa2kan saya wahai kawan..insyaAllah..bulan november saya balik malaysia tahun ini..destinasi seterusnya..bangladesh dan pakistan..wasalams..atu lagi kepada rakan-rakanku,nak mengetahui lelaki soleh? orang asyik sibuk cerita pasal wanita solehah,tetapi bagaiman dengan lelaki soleh?sya ada dapat bahan di madrasah,insyaAllah saya akan menulis di blog ini,tetapi ia mengambil amsa kerana ia perlu ditranslate ke bahasa melayu,buku asal berbhasa urdu dan inggeris...jadi nak tahu siapa lelaki soleh?cirinya2?program hidupnya? tunggu...k,wasalam...

 Mohd Efendie B Mohd Nordin
madrasah khasiful ulum aulia,
nizammudin,delhi,
india..



04:47:23 am . 02 Aug 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:11 PM   0 comments
selamat tinggal dan selamat kawan-kawanku..
assalamualaikum...di sini saya ingin memohon ribuan ampun dan maaf kepada semua rakan-rakan terutamanya di jmti..mana ada salah dan silap,harap maafkan saya..dan kalau ada umur yang panjang,insyaAllah kita berjumpa lagi..terima kasih atas segalanya....dan kepada smeua rakan seusaha agama dan yang mana2 mengenali saya..moon maaf...


04:18:10 am . 20 Jun 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:11 PM   0 comments
Berbulan Madu Dengan Bidadari
ada zaman Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam...

Berbulan Madu Dengan Bidadari

Pada zaman Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam ada seorang sahabat yang bernama Zahid yang berumur 35 tahun namun belum juga menikah. Dia tinggal di suffah masjid Madinah. Ketika sedang memperkilat pedangnya tiba-tiba Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam datang dan mengucapkan salam. Zahid kaku dan menjawabnya agak gugup.

"Wahai saudaraku Zahid….selama ini engkau sendiri saja," Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam menyapa.

"Allah bersamaku ya Rasulullah," kata Zahid.

"Maksudku kenapa engkau selama ini engkau membujang saja, apakah engkau tidak ingin menikah…," kata Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.

Zahid menjawab, "Ya Rasulullah, aku ini seorang yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan wajahku hodoh, siapa yang mahu akan diriku ya Rasulullah?"

"Asal engkau mahu, itu urusan yang mudah!" kata Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.

Kemudian Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam memerintahkan pembantunya untuk membuat surat yang isinya adalah melamar kepada wanita yang bernama Zulfah binti Said, anak seorang bangsawan Madinah yang terkenal kaya raya dan terkenal sangat cantik jelita. Akhirnya, surat itu dibawa ke rumah Zahid dan ia diserah sendiri oleh Zahid ke rumah Said. Disebabkan di rumah Said sedang ada tetamu, maka Zahid setelah memberikan salam kemudian memberikan surat tersebut dan diterima di depan rumah Said.

"Wahai saudaraku Said, aku membawa surat dari Rasul yang mulia diberikan untukmu saudaraku."

Said menjawab, "Adalah suatu kehormatan buatku."

Lalu surat itu dibuka dan dibacanya. Ketika membaca surat tersebut, Said agak terperanjat karena tradisi Arab perkawinan yang selama ini biasanya seorang bangsawan harus kawin dengan keturunan bangsawan dan yang kaya harus kawin dengan orang kaya, itulah yang dinamakan SEKUFU.

Akhirnya Said bertanya kepada Zahid, "Wahai saudaraku, betulkah surat ini dari Rasulullah?"

Zahid menjawab, "Apakah engkau pernah melihat aku berbohong…."

Dalam suasana yang seperti itu Zulfah datang dan berkata, "Wahai ayah, kenapa sedikit tegang terhadap tamu ini…. bukankah lebih baik dijemput masuk?"

"Wahai anakku, ini adalah seorang pemuda yang sedang melamar engkau supaya engkau menjadi isterinya," kata ayahnya.

Disaat itulah Zulfah melihat Zahid sambil menangis sejadi-jadinya dan berkata, "Wahai ayah, banyak pemuda yang tampan dan kaya raya semuanya menginginkan aku, aku tak mau ayah…..!" dan Zulfah merasa dirinya terhina.

Maka Said berkata kepada Zahid, "Wahai saudaraku, engkau tahu sendiri anakku tidak mau…bukan aku menghalanginya dan sampaikan kepada Rasulullah bahawa lamaranmu ditolak."

Mendengar nama Rasul disebut ayahnya, Zulfah berhenti menangis dan bertanya kepada ayahnya, "Wahai ayah, mengapa disebut-sebut nama rasul?"

Akhirnya Said berkata, "Lamaran ke atasmu ini adalah perintah Rasulullah."

Maka Zulfah istighfar beberapa kali dan menyesal atas kelancangan perbuatannya itu dan berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah, kenapa sejak tadi ayah tak berkata bahwa yang melamar ini Rasulullah, kalau begitu segera aku harus dinikahkan dengan pemuda ini. Kerena ingat firman Allah dalam Al-Qur'an;
"Sesungguhnya jawaban orang-orang mukmin, bila mereka dipanggil kepada Allah dan Rasul-Nya agar rasul menghukum (mengadili) diantara mereka ialah ucapan. Kami mendengar, dan kami patuh/taat. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." (QS. An Nur 24:Ayat 51)

Zahid pada hari itu merasa jiwanya melayang ke angkasa dan baru kali ini merasakan bahagia yang tiada taranya dan segera melangkah pulang. Sampai di masjid ia bersujud syukur. Rasul yang mulia tersenyum melihat gerak-gerik Zahid yang berbeda dari biasanya.

"Bagaimana Zahid?"

"Alhamdulillah ia diterima ya Rasul," jawab Zahid.

"Sudah ada persiapan?"

Zahid menundukkan kepala sambil berkata, "Ya Rasul, aku tidak memiliki apa-apa."

Akhirnya Rasulullah menyuruhnya pergi ke Abu Bakar, Uthman dan Abdurrahman bin Auf. Setelah mendapatkan wang yang cukup banyak, Zahid pergi ke pasar untuk membeli persiapan perkawinan. Dalam keadaan itu jugalah Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam menyeru umat Islam untuk menghadapi kaum kafir yang akan menghancurkan Islam.

Ketika Zahid sampai di masjid, dia melihat kaum Muslimin sudah siap-siap dengan perlengkapan senjata, Zahid bertanya, "Ada apa ini?"

Sahabat menjawab, "Wahai Zahid, hari ini orang kafir akan menghancurkan kita, maka apakah engkau tidak mengetahui?" .

Zahid istighfar beberapa kali sambil berkata, "Wah jika begitu perlengkapan nikah ini akan aku jual dan akan ku beli kuda yang terbaik."

Para sahabat menasihatinya, "Wahai Zahid, nanti malam kamu berbulan madu, tetapi engkau hendak berperang?"

Zahid menjawab dengan tegas, "Itu tidak mungkin!"

Lalu Zahid menyitir ayat sebagai berikut;
"Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih baik kamu daripada cintakan Allah dan Rasul-Nya (dengan) berjihad di jalan-Nya. Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik." (QS At Taubah: Ayat 24).

Akhirnya Zahid (Aswad) maju ke medan pertempuran dan mati syahid di jalan Allah.

Rasulullah berkata, "Hari ini Zahid sedang berbulan madu dengan bidadari yang lebih cantik daripada Zulfah."

Lalu Rasulullah membacakan Al-Qur'an;
"Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur dijalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal dibelakang yang belum menyusul mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (Surah Ali Imran Ayat 169-170).

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah, (bahwa mereka itu) mati, bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyadarinya." (Al Baqarah :Ayat 154).

Pada saat itulah para sahabat meneteskan air mata dan Zulfah pun berkata, "Ya Allah, alangkah bahagianya calon suamiku itu, jika aku tidak dapat mendampinginya di dunia, maka izinkanlah aku mendampinginya di akhirat."

07:34:33 pm . 19 Jun 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:09 PM   0 comments
Rasulullah SAW menangis....
Rasulullah SAW menangis....kenapa kita tidak kesiankan diri sendiri..sedangkan Nabi sangat kasihkan kita..

Pernah Malaikat Jibrail mengunjungi Rasulullah SAW dengan maksud memberitahu apa yang baru ia lihat : 
"Hai Muhammad, kedatangan saya kali ini khusus untuk memberitahukan kepadamu, bahawa Allah mengeluarkan perintah kepada para malaikat supaya menambah panasnya api neraka dan meningkatkan jumlah alat-alat penghembus untuk menyambut akan tibanya hari kiamat yang tak lama lagi" 
Cubalah terangkan kepada saya bagaimana keadaan neraka itu?', ujar Nabi kepada Jibrail.



Kemudian Jibrail bercerita : 
"Pertama-tama Allah menyuruh dinyalakan api neraka itu selama seribu tahun sehingga menjadi merah mawar warnanya. Kemudian Allah perintahkan lagi supaya panas api ditingkatkan selama seribu tahun lagi sehingga menjadi ungu tua dan gelap warnanya. Jilatan-jilatannya tidak dapat dilihat.



Demi yang mengutus anda hai Muhammad, sekiranya sehelai saja dari pakaian penghuni neraka itu dilemparkan ke bumi nescayalah mati mendadak segenap penghuninya, insan dan haiwan, ikan dan tumbuh-tumbuhan. Seandainya semangkuk air minum penghuni neraka dicampurkan pada seluruh air yang ada di bumi ini, pastilah mati dengan segera yang meminumnya.



Gunung-gunung berapi pun akan menjadi cair jika padanya diletakkan sebuah mata rantai neraka yang disebut dalam Al-Quran.

Seandainya salah seorang hanya sekejap saja dicelupkan di neraka, lalu dipertunjukkan di bumi, maka akan jatuh pengsan tiap makhluk yang melihatnya, sebab rupanya sangat buruk dan baunya pun sangat menusuk hidung" 

Mendengar cerita tadi Nabi SAW menangis, begitu juga Jibrail as. sebab mereka hiba dan merasa kasihan kepada orang-orang yang tidak sedar, tidak tunduk pada ketentuan dan kaedah-kaedah Allah yang berlaku sejak dahulu.


07:00:41 pm . 19 Jun 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:08 PM   0 comments
apa mahu jadi sama saya?

apa mahu jadi sama saya? belajar habis juga! apa mahu buat? baca apa di bawah ini juga,

(hendaklah dibaca dalam nada punjab)
apa mahu jadi sama saya?
sudah habis belajar semua orang sibuk mau kerja?
saya tadak kerja?
apa mahu jadi sama saya?
orang lain semua mahu kerja?
saya mahu tangguh dulu kerja?
apa mau jadi sama saya?
saya mau keluar jalan Allah juga!
mau keluar lama-lama?
sebab kita hidup tak lama?
nanti apa juga mau jawab sama ummat ini juga?
kalau saya tdak buat kerja agama?
kita kena faham maksud hidup ini juga?
bukam maksud saya kita tinggalkan dunia juga?
cuma bagi sedikit masa untuk akhirat juga!
jadi kita kena faham apa sebab kita dihantar di dunia ini juga?
jadi kawan2 saya minta maaf juga?
kalau ada terkasar dan menyakitkan hati juga?
selama perkenalan kita juga?
ok,saya mau undur diri juga,
untuk sediakan diri saya,
buat pengorbanan untuk agama!
assalamualaikum...




11:43:56 pm . 15 Jun 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:05 PM   0 comments
doa..semoga dapat amal dan sampaikan..
ini salah satu doa yang baik untuk orang yang nak cari pasangan..antara doa paling mustajab ialah sebelum maghrib..jadi,doalah...




10:42:55 pm . 16 May 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:03 PM   0 comments
renungan..jemaah Nabi..kita umat akhir zaman..


renungan...jemaah Nabi..saya ada buat research pasal semua gerakan agama di malaysia ini,tetapi Alhamdulilah Allah bagi hidayah apa itu dakwah yang sebenarnya...inilah tertib Da`ie yang sebenar..

Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde, kalau kita tak buat, sape pula,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih, xkan nak goyang kaki saje2?

(menurut laporan berita Astro & mufti Perak seratus ribu Melayu
murtad di Malaysia)
........tersebut dengn permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara.
untuk rekod; sebanyak lebih daripada 250,000 kes yang sama
menanti di JPN untuk menukar agama, kenyataan & kajian Muti Perak.
Permohonan sejak tahun 2000 untuk buang perkatan Islam tetapi tidak
dibenarkan oleh JPN disebabkan tidak ada kebenaran dari Mahkamah
Syariah yang membenarkan.)

Orang Tabligh,
Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj, bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,
Nak diajak pd Allah yg satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,
Yg Maha Mengetahui,yg mana intan, yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap...adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori, bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,
Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita skang kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah2 nih!"
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?
Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah, bergurau dgn bini,
Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) , bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".

Orang Tabligh,
"Apsal la ulama India yg jadik ikutan??"
Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
"Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!"
Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon, jadik lemah seluruh sendi,
Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),""no prob.,anytime kami
ready!"
Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti,
Bab dunia, tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

Orang Tabligh,
Bukan nak takhta, harta, ataupun kuasa,
Atau nak berlagak mcm dah tera,
Tak jugak nak kafirkan sape2,
Atau sibuk2 pergi mintak derma,
Cuma nak amalkan agama yg sempurna,
Dgn korbankan sendiri punya diri,duit dan masa,
Nak selamatkan manusia kesemuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha,masukkan kita dlm syurgaNya,
Itu saja...

Orang tabligh,
Seluruh dunia...naik kapalterbang. ..
pakai selipar jepun sahaje...
Ikhlas,..no sponsor....no subsidy.....
passport penuh cop many countries..
Ade yang kerja tukang kebun sahaja...
nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar, macam pengantin baru...
sama seperti balik dari fardhu haji........ ..
Sayangkan bini tingal-tinggalkan. ..
sayangkan anak...rotan digantungkan. .....sunnah nabi...
bukan untuk mendera...speed limit sahaja...
kenapa sibuk dakwah orang..keluarga, anak isteri belum betul lagi..
Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mau ikut...kalau Nabi Nuh ikut teori
tersebut, tak naik bahteralah jadiknye...
Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut..
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut...
tak buat dakwahlah Nabi....tak sampailah Islam ke M'sia ni...

Orang Tabligh,
Selekehkah, tak de ilmu,compang camping kah, berbaulah..
itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya.
You can't blame the teachers. You have to blame the distortions and
ignorance of their followers.
Balighuanni walau ayah...Saidina Abu Bakar
received the first kalimat terus buat dakwah...if he waits tunggu complete
ilmu, he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW.
Global politic & economy with no borders & chauvinism,
M'sian, New Yorkers & Palestinians
duduk makan satu talam in Nizamuddin.. ...

setiap orang ada pendapat tersendiri...jadi,ini sekadar renungan..sahabat-sahbat sekalian fikir-fikirkanlah sendiri...t ermasuk saya...



10:37:00 pm . 16 May 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:57 PM   3 comments
disini ada satu teks fikiran untuk wanita yang mahu usaha menjadi seperti isteri-isteri Nabi S.AW....wanita solehah..
Usaha dakwah seperti air hujan. Jika hujan di tempat yang kontang seperti padang pasir pun maka tempat itu akan subur menjadi wadi. Tetapi jika hujan tidak turun walaupun di tempat yang subur dan hijau, maka lambat laun tempat itu akan menjadi kontang dan mati.

Satu jemaah dari Pakistan telah dihantar ke Rusia dan telah bertemu dengan seorang ulama. Ulama itu menceritakan bahawa pada satu masa dulu semasa kominis, 60 ulama di tempatnya telah dibunuh dengan memasukkan mereka ke dalam mesin pemecah batu di lombong batu. Dia telah terselamat kerana sentiasa membawa botol arak sebagai helah. Selepas itu ulama tersebut telah menangis dan menangis dan berkata bahawa ulama2 tersebut telah dibunuh kerana tidak buat kerja seperti yang kamu buat sekarang.

Allah turunkan azab di tempat2 orang Islam untuk rotan umat ini kerana berlaku zalim. Zalim kerana tinggalkan perintah Allah yang utama untuk umat ini iaitu usaha dakwah. Kita kata Amerika & the gang zalim tetapi kitalah yang sebenarnya zalim.

Di akhirat nanti sebahagian dari umat ini akan dihalau sebanyak 3 kali dari telaga Kauthar oleh Nabi sendiri kerana ketika di dunia tidak pernah mengerutkan dahi apabila melihat kerosakan pada agama. Sekali halau mereka akan jauh dari Nabi sejauh mata memandang.

Allah telah beri diri dan harta kepada kita supaya dapat digunakan untuk membina dan memajukan agama. Tetapi bila diri dan harta disalah guna maka akan jadi penyakit dan masalah. Sama seperti penggunaan dadah pada asalnya adalah sebagai ubat tetapi bila disalah guna akan jadi sebab kerosakan. Bila umat ini guna diri dan harta untuk agama maka agama akan maju tetapi bila guna untuk dunia maka dunia akan maju.

Jemaah pertama yang dihantar ke Perancis adalah jemaah dari Bangladesh pada tahun 1983. Pada masa itu tiada satu masjid pun di sana walaupun ada 4 juta orang Arab. Jemaah telah menyewa sebuah bilik dan memulakan usaha di sana. Sekarang telah ada 2000 buah masjid. Markas di St Denim setinggi 3 tingkat akan penuh setiap kali azan dilaungkan.

Elders kata bila usaha Nabi dibuat maka kota London & Paris akan bertukar seperti kota Mekah & Madinah iaitu hidupnya amalan agama. Tetapi bila usaha tak dibuat maka kota Mekah & Madinah akan menjdi seperti kota London & Paris iaitu tempat bershopping.

Di markas London telah boleh azan menggunakan loudspeaker. Gereja2 banyak ditukar kepada masjid. Gereja dibeli dengan harga murah kerana tiada sambutan orang ramai walaupun loceng dibunyikan setiap hari. Bukan puluhan tapi ratusan gereja ditukar sehingga perlimen Britain mengharamkan penjualan gereja kepada mana2 badan. Kiblat gereja adalah ke masjidil Aqsa, jadi bila ditukar kepada masjid maka kedudukan kiblat diubah beberapa darjah sahaja ke kanan iaitu ke arah kaabah.

Sepanyol dulunya adalah negara Islam tetapi bila usaha Nabi ditinggalkan maka masjid2 telah menjadi muzium, gudang, kilang dan sebagainya. Berkat dari usaha jemaah2 yang bergerak maka sekarang masjid Cardoba di Sepanyol yang sekarang telah menjadi muzium dan bar telah dibuka sedikit ruang untuk kegunaan orang Islam menunaikan solat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan Sepanyol ubah masjid Cordoba dari muzium dan bar kepada masjid sebenar maka ini tak akan berjaya. Tetapi dengan usaha Nabi, sedikit demi sedikit Allah buat perubahan. (lihat Masjid Cordoba klik sini)

Ada tempat2 lain yang tiada masjid, bila jemaah dihantar ke sana maka orang Islam di sana mula bartaubat dan bersolat serta mengamalkan agama. Mereka bersolat di jalan2, di taman2 dan di mana sahaja sehingga kerajaan tempatan di situ terpaksa buat masjid untuk orang Islam beribadat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan tu buat masjid maka tak akan berjaya.

Bila kaum wanita ada fikir agama maka mereka akan didik anak2 cara hidup agama. Halakah ta'lim dan muzakarah sifat sahabat perlu dibuat di rumah setiap hari selama satu jam supaya dapat tanam jiwa agama kepada anak2. Jika tidak anak2 akan terpengaruh dengan kartun, robot, hantu dan lain-lain. Wanita juga akan jadi penggalak suami dan anak2 untuk beri pengorbanan untuk agama dan keluar di jalan Allah. Seperti isteri2 Nabi dan sahabat yang galakkan suami dan anak2 mereka.

Yakinlah bahawa setiap susah payah kita untuk agama akan pasti diganjari oleh Allah di akhirat dengan ganjaran yang besar. Setiap amal yang dibuat ketika keluar di jalan Allah akan digandakan sekurang2nya 700,000 kali ganda malah lebih lagi.




0:34:56 pm . 16 May 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:56 PM   2 comments
kesedihan..

10 may 2007

hmm...walaupun sudah setahun peristiwa itu berlaku,tetapi saya masih ada rasa bersalah pada dia...dia meninggal dunia kerana kanser hati..saya rasa sangat bersalah seingga hari ini kerana tidk mengambil berat dan tidak menjaga dia dengan baik..sejak perisitwa itu,hati saya sudah tawar untuk menrima perkara-perkara seperti ini....saya takut saya akan membuat kesilapan skali lagi....semoga awak aman di sana...



Cinta luar biasa..
Cinta seorang Kekasih kepada umatnya..
Hingga pada hembusan nafasnya yang terakhir..
Lidah Rasulullah menuturkan tanpa henti..
Ummati.. ummati.. ummati..
Cinta luar biasa..
Kisah cinta Handzalah..
Meninggalkan isteri di malam pernikahan..
Lantaran menyahut seruan jihad..
Akhirnya syahid di medan perjuangan..
Cinta luar biasa..
Seteguh kasih Khadijah Radiallahu'an (ha)..
Tak pernah jemu memberikan sokongan..
Rela mengorbankan segala kemewahan..
Di saat Rasulullah dan Islam dipinggirkan. .
Cinta luar biasa..
Kisah kesetiaan Abu Bakar Radiallahu'an (hu)..
Kasih seorang sahabat yg tiada tandingan..
Insan yang sentiasa membenarkan. .
Sewaktu kata-kata Rasulullah dipersendakan. .
Cinta luar biasa..
Kisah ketabahan Hajar..
Ditinggalkan di tanah yang gersang bersama Ismail..
Bukti kasih seorang ibu yg berlarian mencari air..
Tatkala mendengar tangisan si anak kecil..
Cinta luar biasa..
Umpama keberanian Ali..
Di malam penghijrahan Nabi..
Menggantikan Rasulullah di tempat tidurnya..
Walaupun jiwa menjadi taruhannya..
Cinta luar biasa..
Cinta Asiah, Masyitah dan Sumaiyyah..
Menggadaikan nyawa demi mempertahankan aqidah..
Iman di dada tak sedikit pun goyah..
Kerana keyakinan yang teguh atas segala janjiNya..
Kisah cinta luar biasa..
Insan pilihan yg berada di atas jalanNya..
Betapa tulusnya kasih, teguhnya jiwa..
Redha dan sabar menempuh segala ujian..
Merekalah insan yg memahami erti kemanisan iman..
Mampukah diri ini meraih cinta luar biasa?




04:05:37 pm . 11 May 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:52 PM   0 comments
wanita solehah..fadhilat wanita solehah

wanita solehah..umpama sebiji mutiara di dalam lautan..sukar diambil.....kelebihan seorang wanita solehah..fadhilat wanita solehah..

1. Doa wanita lebih maqbul dari lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat dari lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah SAW akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah itu lebih baik dari 1,000 orang lelaki yang tidak soleh. 

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 orang wali. 

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 lelaki soleh. 

5. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis kerana takutkan Allah SWT dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya. 

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan dari anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS 

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarah (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah". Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa."; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya. 

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW.) di dalam syurga. 

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah syurga. 

10. Dari 'Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka merekaakan menjadi penghalang baginya dari api neraka." 

11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. 

12. Apabila memanggil akan engkau kedua ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu. 

13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab. 

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya) 

15. 'Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah SAW. "Ibunya". 

16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki. 

17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu dari suaminya (10,000 tahun). 

18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan. 

19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. 

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari. 

21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. 

22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT 

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. 

24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 

25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid. 

26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya dari badannya (susu badan) akan dapat satu pahala dari tiap-tiap titik susu yangdiberikannya. 27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), makamalaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajibbaginya. 

28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa. 

29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. 

30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila diahiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. 

31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya. 

32. Seorang wanita yang solehah lebih baik dari seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyalapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab. 

33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau memandang ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keridhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap pandangannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi. 

34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya. 

35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat. 

36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. 

37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad. 

38. Jika wanita memijat suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memijat suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak. 

39. Dari Hadrat Muaz ra.: Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka. 

40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanyayang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya). 

41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah SAW. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak". Sabda Baginda "Sebaiknya kamu sekalian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami niscaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki. 

42. Wanita yang memerah susu binatang dengan "Bismillah" akan didoakanoleh binatang itu dengan doa keberkatan. 

43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "Bismillah" , Allah akan berkahkan rezekinya. 

44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah. 

45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mejadikan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi." 

46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat." 

47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat." 

48. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian." 

49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya." 

50. Sabda Nabi SAW: "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong kumis (misai) dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. 

52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat dari yakut. 

53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah. 

54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah. 

55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin). 

56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya. 

57. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

58. Rasulullah SAW bersabda bahwa, "Allah telah memberikan sifat iri (pencemburu) untuk wanita dan jihad untuk lelaki. Jika seorang wanita melatih kesabarannya dengan iman dengan mengharapkan pahala dari sesuatu perkara yang menyebabkannya menjadi cemburu (iri hati), seperti misalnya suaminya menikahi istri kedua, maka ia akan menerima ganjaran seorang syahid".



02:11:19 pm . 20 Apr 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:48 PM   1 comments
hati anda akan tersentuh bila baca artikel ini...semoga dapat hidayat untuk bangkit buat usaha agama...

menangis saya bila baca artike l ini..semoga Allah bagi kekuatan untuk saya mengharungi dunia yang penuh dengan dugaan ini..amin..

Ringkasan bayan; 
(selepas memuji Allah dan berselawat kepada Nabi SAW dan membaca 2 potong ayat al Quran)

1. Allah SWT telah pilih kita untuk lahir sebagai orang Islam. Sebelum kita lahir ke dunia, kita tak pernah diberi pilihan untuk jadi muslim atau kafir. Semata-mata dengan sifat rahim Allah telah jadikan kita seorang muslim. Jadi kita kena syukur atas nikmat ini.

2. Allah telah hantar kita sebagai umat Muhammad SAW dengan satu maksud yang sangat besar iaitu sebagaimana maksud semua Nabi telah dihantar.

3. Allah telah jadikan manusia mempunyai jasad dan roh. Perkara paling berharga bagi manusia (supaya jasad dan roh ini dapat dimanfaatkan) adalah masa.. Seorang yang kematian isteri, boleh cari isteri yang lain. Seorang yang kematian anak, boleh dapat anak yang lain. Seorang yang rumahnya terbakar, boleh cari rumah yang lain. Seorang yang perniagaannya bankrap, boleh bina perniagaan yng lain. Tetapi seorang yang telah berlalu masanya, masa itu tak dapat diganti semula. Masa yang berlalu akan terus pergi buat selama-lamanya.

4. Allah begitu kasih kepada orang-orang beriman sehingga menjadikan sekecil-kecil perkara sebagai sebab penghapus dosa. Sehingga tercucuk duri pun Allah akan hapuskan dosa dari buku catatan. Diceritakan kisah seoarng raja kafir yang zalim ketika hendak mati berhajat untuk makan sejenis makanan yang sukar didapati. Allah telah perintah malaikat untuk dapatkan makanan itu untuk raja tersebut. Selepas makan, raja itu telah mati. Dalam kisah yang lain pula seorang alim yang warak ketika hendak mati telah meminta sedikit air. Apabila orang datang membawa air, Allah telah perintah kepada malaikat untuk tepis cawan sehingga air tertumpah dan orang warak itu mati tanpa dapat minum air. Kedua-dua malaikat telah datang mengadap Allah dan mengadukan hal tersebut. Allah berfirman kepada kedua malaikat tersebut bahawa ketika hidup, raja yang zalim tersebut dia telah buat satu kebaikan dan Allah hendak mambalas kebaikan tersebut di dunia dan azab yang kekal menantinya di akhirat kerana kekafirannya. Manakala orang warak tersebut telah berbuat satu dosa ketika hidup dan Allah hendak menghapuskan dosa tersebut ketika di dunia dan memberikan keselamatan kepadanya di akhirat.

5. Di akhirat nanti, orang yang dalam hatinya ada iman walau sebesar zarah akan dikeluarkan juga akhirnya dari neraka. Manakala orang kafir akan kekal di dalamnya.

6. Dakwah dan iman adalah dua perkara yang berkaitan. Adanya dakwah maka adalah iman. Jika dakwah tiada, maka iman akan keluar dari hati-hati manusia. Nabi Nuh as telah buat usaha dakwah selama 950 tahun siang dan malam. Kemudia baginda telah doa supaya jangan ditinggalkan di atas dunia ini walaupun satu orang kafir. Maka Allah telah hantar banjir yang besar dan menenggelamkan semua orang kafir. Yang terselamat hanyalah nabi Nuh as dan orang-orang yang beriman. Selepas kewafatan nabi Nuh as, dakwah telah terhenti. Dari keturunan orang yang beriman tadi akhirnya telah kembali kufur kepada Allah.

7. Pada kurun ke 18, orang British telah menakluki Australia dan mendapati ada 3 buah gurun yang besar di sana. Untuk menyelesaikan masalah pengangkutan mereka telah membawa 120 ekor unta untuk digunakan mengangkut barang-barang di padang pasir. Oleh kerana mereka tidak tahu mengendalikan unta maka mereka telah membawa ramai orang-orang Islam dari benua India yang kebanyakannya berketurunan afghan. Di kalangan pekerja-pekerja ini terdapat sejumlah bilangan dari golongan ulama. Ulama-ulama ini telah membina 60 masjid dan 3 daripadanya yang berusia lebih 100 tahun masih bertahan sehingga kini. Malangnya bila usaha dakwah ditinggalkan, keturunan dari mereka ini tidak kenal Islam walaupun nama-nama mereka seperti nama-nama Islam. 

8. Pada suatu masa jemaah yang bergerak telah dibawa untuk jumpa 3 wanita tua dari keturunan pekerja-pekerja tersebut, yang masing-masing berumur lebih 85 tahun. Ternyata mereka tak tahu apa-apa mengenai amalan Islam kecuali kalimah Laailaha illallah, Muhammadur rasulullah. Bila mereka nampak jemaah memegang tasbih ditangan, mereka mengatakan bapa-bapa mereka dahulu memegang tasbih seperti kamu. Jemaah telah menghadiahkan kepada mereka tasbih tersebut dan mereka rasa sungguh gembira.

9. Laporan satu jemaah lagi yang buat usaha di Thursday Island. Di sana, 90% penduduknya adalah dari keturunan Islam. Teatapi amalan Islam telah lenyap dari diri mereka. Jemaah telah dibawa berjumpa seorang lagi wanita tua berusia lebih 80 tahun. Bila wanita tua ini terlihat saja kepada jemaah (yang dalam keadaan berjanggut, berjubah, berserban), maka dia telah menjerit dengan mangatakan, ‘Muslim has come, muslim has come.’ Dia telah keluarkan satu beg dari bawah katil dan tunjuk kepada jemaah peninggalan arwah bapanya berupa sejadah dan beberapa kitab selawat. Perempuan tua itu bercerita semasa umurnya 10 tahun, bapanya telah meninggal dunia. Sebelum itu dia sempat berwasiat, ‘You don’t be worry. Muslim will come and take of you because muslim are always taking care of each other.’ Perempuan tua itu menambah, ‘And I have been waiting for you (muslim) for 70 years.’
(*Pembayan telah sebak dan menangis. Juga, kami yang dengar bayan).

10. Pembayan memberi laporan bahawa beliau telah berpindah ke Australia dari Tanah Arab pada tahun 1968. Walaupun ada 80 ribu orang Islam di Melbourne tetapi hanya ada 1 masjid sahaja. Itupun dibuka 2 kali setahun untuk solat hari raya. Solat Jumaat hanya dibuat oleh 3-4 orang disebuah surau yang lain. Beliu ada mendengar laporan bahawa jemaah pertama dihantar ke Australia adalah pada tahun 1962. Jemaah ini hanya mampu menangis dan berdoa apabila melihat keadaan agama pada umat.

11. Jemaah seterusnya dihantar pada tahun 1973. Jemaah ni balik dan beri laporan kepada Hadraji bahawa orang Islam di Australia sudah tiada harapan. Hadraji tak berputus asa dan menghantar jemaah lagi pada tahun 1974 & 1975. Pada tahun 1975 ini, 3 orang tempatan (termasuk abang pembayan) telah sedia untuk menghidupkan amalan ziarah pintu ke pintu untuk bertemu dengan orang-orang Islam. Beberapa lama amalan ini berterusan, mereka telah bermesyuarat dan memutuskan untuk meminta kunci masjid. Kunci masjid telah diberi kepada mereka dengan senang hati dan semenjak itu masjid tersebut tidak pernah ditutup lagi sehingga ke hari ini.

12. Amal-amal masjid telah dihidupkan. Jemaah-jemaah telah dikeluarkan dan usaha telah berkembang. Alhamdulillah sekarang telah ada lebih 80 masjid dan surau di Melbourne. Madrasah-madrasah telah wujud. Anak-ank yang dulunya belajar di madrasah sekarang telah mengajar pula. Pembayan berkata dengan matanya sendiri dia dapat melihat apabila dakwah ditinggalkan, dari keturunan ulama akan lahir orang-orang kufar. Apabila dakwah dijalankan, dari keturunan kufar, lahirnya ulama.

13. Kerja ini bukanlah kerja main-main. Bukan kerja yang dibuat kalau suka, dan ditinggal kalau malas. Ini adalah kerja tanggungjawab kita sebagai umat Nabi SAW walaupun kita bukan Nabi. Ini adalah perintah Allah kepada kita.

14. Bila kita buat kerja ini, Allah pasti akan beri hidayat kepada manusia. Seluruh manusia sekarang sedang menanti-nanti kedatangan kita sebagai orang Islam kepada mereka (seperti kisah orang tua tadi).

15. Tashkil…

# Semasa tashkil pembayan menambah, jika seorang bapa menyuruh anaknya yang kecil terjun dari sebuah tempat tinggi dan dia akan menyambutnya; maka jika anaknya terjun, bapanya akan segera menyambut dan memeluk anaknya dengan kasih sayang dan tak akan biarkan anaknya jatuh ke bawah. Allah lebih-lebih lagi kasih kepada hambanya dan suruh kita terjun dalam usaha dakwah. Sekali-kali Allah tak akan biarkan kita jatuh dan mendapat kesusahan. Pasti Allah akan menyambut dan memeluk kita dengan rahmatnya.

Sambung tashkil…

Char mahene insyaAllah. Puri zindegi, puri alam.

Syeikh Mahmud-sri petaling mosque ,kuala lumpur

time :4 Muharam 1429 afters solat Maghrib



01:50:41 pm . 20 Apr 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:41 PM   1 comments
cinta hakiki...apa keutamaan dalam cinta ini..

ada orang sanggup buat apa saja demi cinta...tetapi..

cinta tu terlalu subjektif...memamg susah nak diluahkan..
apa2 pun, kita tak perlulah nak pening2 kepala pasal cinta manusia ni...kejarlah cinta ALLAH, pasti kita dpt cinta manusia yang soleh/solehah..insya ALLAH..memang fitrah manusia suka bercinta..tapi, kita boleh cuba sedaya upaya mengawal hati dan perasaan dari tergelincir dari cinta yang hakiki..yang mana, cinta hakiki hanya lah untuk Allah ta'ala sahaja..cinta makhluk tempat kedua..Cintailah juga Rasulllah (s.a.w)..kerana susah payah baginda s.a.w sebarkan Islam..baginda s.a.w juga merupakan kekasih Allah, bukan?..semoga kita semua berjaya mendapat cinta Allah dan Rasul-Nya..insya ALLAH
kalau betul2 dah suka pada mana2 yang berkenan, solat mintak petunjuk Allah, cukup syarat, binalah masjid (nikah)...kita mencari redha Allah, Allah akan beri jalan...yakinlah...
saya pun lemah juga, sama-sama lah kita berdoa agar diberi kekuatan hati untuk menangkis godaan cinta nafsu.

12:21:12 pm . 20 Apr 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:38 PM   0 comments
cinta,, this article is in malay..i don`t have enough time to translate it..sorry..hope we got lesson from this story..

1. hai boleh sayer kenal sayer tertarik dengan perwatakan sopan awk,
da lamer sayer perhati awk,awk budak baik n tertarik ngan tudung labuh
awk...... sayer harap kiter boleh berkenalan.. ..ukhwah fillah eh orang
kater... sayer x pandai sangat arab...

2.terima kasih menerima sayer, sayer akan try sedaya mungkin menjaga
awak dan mengikut syariat,sayer tau sayer bukan baik, tp sayer
sentiasa cuber terbaik untuk awak...

3.ingat tau,keluar jaga aurat, jangan bagi orang nampak... kuar ngan
kekawan tau, balik kntek,,, sayer doakan awk.

4.wak, nape x kntek sayer, sayer risau awak kuar lelamer... ye,,,sayer
x der hak, sayer tau sayer percaye awk, tp sayer x tau nak kater
mcmmaner,kiter x bertemu selalu, just nampak dari jauh jerkan..., tp
sayer rase awk mcm berada depn sayer...mungkin nie yang orang kater
cinta kot, wak, wak cinta sayer? x nak bagitau,,, tp sayer tau awak
cinta sayer... awk da malu nak jalan tempat sayer lepak ebab
malukan... hehehr...tq. ..sayer cinta awk...

5. wak, selain family, wak sayang siaper? saper sayer dalam hati awk?

6.wak, dari kawn kiter just panggil sayer awk jer, mcm sayer x
istimewa untuk awk jer;)sayer teringin gak nak jadi mcm kawn sebilik
sayer nie, panggil sayang... bolelah, bukan salah pun, just panggilan
jer...tq sayang...

7.yang, kekadang sayer tengok ayg nie mcm x percayer sayer je,,, yela,
sayer just tanyer awk pakai ape jerkan ;( hehehe... yer tq bgtau,
makin sayang sayer kat awk...

8,yang, sayer nak ayang tau, ayang lah segalanyer untuk sayer, sayang
la pemberi semangat untuk sayer... yang, sayer harap ayang n sayer x
der rahsia lg...jgn risau, ini kan membuktikan sayer take care ayang
kan... so, jangan risau k, yer... sayer akan jaga ahsia kiter... just
msg je kan...

9.ayang dah lamer kiter msg, boleh x kitr jumper? yer... ayang bawa
lah kekawan k,,, tq yang...

10.tq panggil sayer ngan panggilan abg,,, abg tunggu da lamer da,,,
abg tau, kiter x leh pakser dalam perhubungan. ..

11.ayang, wat pe 2, nak cakap cikit, naper ayang bawa satu batalion
nak jumper abg?? ayang x percayer abg eh....

12.ayang kiter jumper k,,, abg suka ayang pakai tudung yang sayer beli
2, yang mcm wardina 2, bukan ayag x cantik, judt makin cantik,,,,nipis
sikit jer..kiter jumper nanti ayang bawa la sorang jer k...

13.ayg,abg nak mintak maaf dengan aper yang jadi... abg td tersentuh
jari ayg,
tq yang, tol ckp ayang, tersentuh x per...makin la tebal cinta abg kat
ayang..
ayang suker jumper abg?tq
yang, td cian tengok kawn ayang duk je diam,...yer. .. nanti abg bawa
kawn abg, leh dier borak kan...yang, abg suker tngk mater ayang,malu
malu lak dier,,,ayang td cantik...

14.tq jumper td,ayang cantik... abg romantik pun salah ker? suker abg
romantik eh, td jumper da berani tenung abg.... tq.... tengk kwn ayang
n kawan abgmcm melekat jer... senang la kiter jumper... tengk, ALLAh
membrkati kiter...ayang da solat? doakan abg sekali k...

15.yang,just nak tanyer... ayang cintakan abg berape peratus?aper
tandanyer?
50% je...yang, nak tanyer, rambut ayang pnjng x, just terpikir,,,,

16.td terbeli tudung pendek, ,,, yang bg kat ayang tu...yang, bg lah
gmbr ayng special untuk abg pakai tudung 2...cantiknyer ayng...gmbr
nie abg wat wallpaper hp...

17.yang, cintakan abg berape peratus?sepenuh hati? tq!!!!!!! ilove u
sayang....

18.yang, da lamer kiter couple, x kan abg pegang tangan nak mara,
ayang kan milik abg...tq paham abg...

19.kater ayang cintakan abg sepenuh hati... kalu ayng cintakan abg
aper buktinyer yang,,,,

------------ --------- --------- --------- --------- --------- -

Adakah anda salah seorang yang tersenyum apabila membaca
perenggan-perenggan di atas? Saya adalah salah seorang yang tersenyum.
Senyum
tersebut yang pada mulanya rasa suka bertukar menjadi benci. Senyum
bertukar pada pemikiran. Berfikir akan sebuah lagi sifat-sifat najis
yang berada di dalam diri kita semua.

Percaya ataupun tidak, ayat-ayat najis di atas turut digunakan oleh
individu yang mengaku memperjuangkan Islam dan mengaku berdakwah.
Seperti saya contohnya, dengan lantang saya menulis, bercakap di
majlis-majlis keramaian dan usrah tentang dakwah, marhalah, takwin,
tanzim dan sebagainya namun apabila berada di belakang ahli jemaah
lain, menjadi taik, menjadi najis kepada perjuangan Islam. Atas
kesedaran betapa kotornya najis ini, maka ia perlu di istinjak!

Jika di lihat rentetan perenggan di atas, ia adalah satu proses
merosakkan masa depan seorang ahli jemaah. Ramai ahli jemaah yang
keluar dari jemaah berpunca seperti kes di atas. Mereka keluar jemaah
kerana berasa seronok dengan buaian nafsu dan sedar pada masa yang
sama, jemaah melarang perbuatan itu. Setelah barangkali melakukan
istikharah (istikharah taik kucing), maka dia membuat keputusan
melepaskan jemaah bagi meneruskan agenda hidupnya yang dirasakan amat
seronok dan amat termotivasi iaitu cinta!

Seronoknya bercinta. Semua orang tahu. Ramai yang telah dan sedang
mengalaminya. Bercinta sesama ahli jemaah terasa bagaikan sebuah
perjuangan Islam yang indah. Setiap hari, bahkan mungkin setiap
setengah jam, ada saja sms -sms peransang berjuang, sms tazkeerah, sms
khaifahaluk, sms apa sahaja tentang Islam! INDAH! Sangat Indah! Siapa
yang tidak suka akan sebuah keindahan? Semua orang suka. Semangat
berjuang membuak-buak. Keinginan berjuang mendesak-desak. Masakan
tidak, cinta dan berjuang adalah nikmat yang sangat istimewa. Bila
keduanya bercantum, maka nikmat itu menjadi kuasa dua. Tentulah
seseorang yang bercinta dalam jemaah itu menjadi hebat, mantap dan
sebagainya.

Namun, ramai yang terlupa, nikmat berjuang bukanlah dibuktikan melalui
rasa seronok, rasa riang, rasa gembira, rasa suka. Nikmat Cinta memang
dibuktikan dengan perkara tersebut, tetapi berlainan pula dengan
nikmat berjuang. Nikmat berjuang yang sebenar adalah ketika mana
seorang pejuang itu diuji oleh Allah dengan sesuatu ujian. Berjuang
dirasakan amat indah apabila ditentang, di halang dengan pelbagai
rintangan. Itulah nikmat berjuang! Sama sekali bukan hanya sms-sms
'selamat berjuang' daripada seorang kekasih. Bukan sms peneman dikala
hadir ke program jemaah. Bukan sms peringatan ketika dalam perjalanan
ke program jemaah. Bukan bukan dan bukan! Itu bukan berjuang. Itu
bercinta. Jemaah hanya spare part ketika itu..

So kpd antum sume yg bace benda ni.ape pndpt antum sume.. bg ana artikel ni bgs gak wlupun xda kena mgna dgn usaha kite.kkdg ada gak karkun yg terjerat kan. sy la yg salah.Astaghfirullah..

10:24:22 am . 13 Apr 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:26 PM   0 comments
what is mechatronic and culture?

what is mechatronic..

this field consists of the combination of electronic and mechanical engineering..usually in the industry,mechatronic are used when the apllied of automation production usually..when there is industrial robot that make the work for example lift the product,screwing screw at the product and etc..this field quite fun because all things in engineering you study..but only have a basic in all field of engineering..

What is Culture?

Culture generally refers to patterns of human activity and the symbolic structures that give such activities significance and importance. Different definitions of "culture" reflect different theoretical bases for understanding, or criteria for evaluating, human activity. 

Culture is manifested in music, literature, painting and sculpture, theater and film and other things. Although some people identify culture in terms of consumption and consumer goods , anthropologists understand "culture" to refer not only to consumption goods, but to the general processes which produce such goods and give them meaning, and to the social relationships and practices in which such objects and processes become embedded. For them, culture thus includes technology, art, science, as well as moral systems. 

Culture can be defined as all the behaviors, ways of life, arts, beliefs and institutions of a population that are passed down from generation to generation. Culture has been called "the way of life for an entire society." As such, it includes codes of manners, dress, language, religion, rituals, norms of behavior such as law and morality, and systems of belief as well as the arts and gastronomy.





02:48:43 am . 29 Mar 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 9:19 PM   0 comments
I`m sorry..i still don`t translate it to english..i hope those is malay is understand the rules then...

PERKARA YANG PERLU DIJAGA SEMASA KELUAR JALAN ALLAH S.W.T

Dijaga 

-zikir pagi dan petang
-solat-solat sunat
-solat fardu berjemaah
-bacaan Quran
-tahajjud dan taubat

Adab-adab keluar pada jalan Allah S.W.T (adab usul)

4 perkara harus dibanyakkan

-dakwah(umumi,khususi,infradi,istima`e)
-taklim wal taklum (kitabi,tajwid,6 perkara)
-doa dan ibadat
-khidmat (jemaah,ameer saab,diri,mahluk)

4 perkara harus dikurangkan

-masa makan dan minum
-masa diluar masjid
-makan dan tidur(rehat)
-kurangkan cakap perkara sia-sia

4 perkara harus ditinggalkan

-minta pada mahluk (guna mulut)
-harap pada mahluk (guna hati)
-membazir
-guna barang tanpa izin




01:50:21 am . 25 Mar 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 8:16 PM   0 comments
gathering places at Malaysia..once a week..it`s called a shabguzzari night`s(report)

The program will started after asar prayers..the program are:
after asar-maghrib=reading of kitab fadail-e- amal and bayan asar.
maghrib prayers
bayan maghrib
tasykil (taking person name that who have a target to make sacrifice for hidayat.)
isy`a prayers
reading a kitab of Hayatus Sahabah

free activity

fajr prayers

fajr bayan

end of porgram.

 

1. MASJID JAMEK BANDAR BARU SERI PETALING, KUALA LUMPUR,SATURDAY NIGHT

2. MADRASAH MIFTAHUL-HIDAYAH, BESERI, PERLIS,SATURDAY NIGHT 
3. MADARASAH HAFIZ BUKIT CHORAS, KOTA SARANG SEMUT, 
  ALOR SETAR, KEDAH ,THURSDAY NIGHT
4. MADRASAH TAHFIZ AL-QURAN, SG. PETANI, KEDAH,SATURDAY NIGHT 
5. MADRASAH MANABI’UL-ULUM, PENANTI, P.PINANG,SATURDAY NIGHT 
6. MASJID BENGGALI, P.PINANG,THURSDAY NIGHT 
7. MASJID HANAFI, TAIPING, PERAK,SATURDAY NIGHT
8. MASJID ABDUL KARIM, SELAMA, PERAK,SATURDAY NIGHT 
9. MADRASAH TAMAN PINJI PERDANA, IPOH, PERAK ,SATURDAY NIGHT
10. MASJID JAMEK RAHANG, SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN ,SATURDAY NIGHT
11. MADRASAH AL-HIDAYAH, TENGKERA, MELAKA,SATURDAY NIGHT
12. MADRASAH TAHFIZ AL-QURAN, BATU PAHAT, JOHOR,SATURDAY NIGHT
13. MADRASAH AL-QURAN SINARAN BARU, SKUDAI, JOHOR BAHRU, JOHOR,SATURDAY NIGHT
14. MASJID AHMAD SHAH, JERANTUT, PAHANG ,SATURDAY NIGHT
15. MASJID MAT KILAU, JALAN GAMBANG, KUANTAN, PAHANG.,SATURDAY NIGHT
16. MADRASAH AL-QURAN, KUBANG BUJUK, K. TERENGGANU, TERENGGANU,SATURDAY NIGHT
17. MASJID PAKISTAN, BESUT, TERENGGANU,SATURDAY NIGHT
18. MADRASAH DUSUN RAJA, KOTA BHARU, KELANTAN ,SATURDAY NIGHT
19. MASJID BANDAR KUCHING, SARAWAK,SATURDAY NIGHT
20. MASJID DAERAH, BINTULU, SARAWAK ,SATURDAY NIGHT
21. MASJID AN-NA’IM, LUTONG, MIRI, SARAWAK ,SATURDAY NIGHT
22. MASJID AL-QADIM, SIBU, SARAWAK,SATURDAY NIGHT
23. MASJID BESAR, LIMBANG, SARAWAK.,SATURDAY NIGHT
24. MASJID KG. BINGKOL, BEUFORT, SABAH ,SATURDAY NIGHT
25. MASJID PEKAN MENGGATAL, KOTA KINABALU, SABAH ,SATURDAY NIGHT
26. MASJID SRI MERINDING, LABUAN ,SATURDAY NIGHT
27. MASJID AL-MUNAWWARAH, TAWAU ,SATURDAY NIGHT
28. MASJID BDC, SANDAKAN, SABAH ,SATURDAY NIGHT




01:48:14 am . 25 Mar 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 8:00 PM   0 comments
a hadith here..
Hadhrat Nuúmaan bin Basheer (Radhiallaahu Ã�nhu) says that Rasulullah (Sallallaahu Ã�layhi Wasallam) gave an example of people sailing on a boat having an upper deck and a lower deck. The people from the lower deck require water and request water from the people of the upper deck. The people from the upper deck refuse water so the people from the lower deck decide to make a hole on the floor of the ship and get water from the sea. Rasulullah (Sallallaahu Ã�layhi Wasallam) said, "If the people from the upper deck don't stop the people at the bottom from making a hole, the ship will sink and all the people travelling will drown." (Mishkãt vol. 2 p. 436) 

Similarly, if people do not prohibit evil and sin in the society, the entire society - innocent and evil - will equally suffer.

01:21:04 am . 25 Mar 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 6:32 AM   0 comments
the truth...

Tabligh literally means ‘to convey’. Contextually, it refers to conveying the message of Islam. This is the sunnah of all the prophets. The most important rule of tabligh is hikmah.
Whosoever does tabligh must adopt hikmah. It is only then, that people will understand and accept.

The system conducted by the Tabligh Jama’at was initiated by Moulana Ilyas Saheb (Rahimahullah). He observed that people were too engrossed in their worldly activities and had forgotten the objective for which they had been sent to this world. He realized that they had to free some time from their worldly engagements, to sit and ponder about Allah Ta’ala and their purpose for being sent to this world. Therefore, he started calling people to the masjid, and reminded them about Allah Ta’ala and His greatness. Initially people rebuked him, they discouraged him and used to say that they had no time for all of this; but as time went by, they realized the truth behind it and the need for it, and started joining him in calling others towards Allah Ta’ala. Thereafter, when more people started joining this work, a few guidelines had to be set, to make sure that the work was done in a proper manner. Different time periods of 3 days, 40 days, etc. were set, so that people knew for how long they had to be away, and could make the necessary arrangements for that period.

Their objective is that each and every Muslim adopts the Islamic way in all aspects of life. They do not advice anyone to leave all their daily activities and join this work, but they encourage people to take out some time from their daily engagements so that the rest of the time could be spent in accordance to the teachings of Islam. Spending time in the path of Allah is not the objective of the work, but rather it acts as a motivation to practice on all other aspects of Deen. 

Proof from Quran and Hadith

It is incorrect to say that the work of tabligh ‘has no basis in sunnah’ or that ‘it was not found in the time of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam)’
nvite (people) to the way of your lord with wisdom and good counsel.

(Verse: 16:125)
And there has to be a group of people from among you who call towards good and prevent from evil.

(Verse: 3:104)
And who is better in utterance than the one who called people towards Allah, and acts righteously and says, “I am one of those who submit themselves (to Allah Ta’ala).

(Verse: 41:33)
Hazrat Abu Sa’eed (Radhiyallahu Anhu) narrates that he heard Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) saying, “Whosoever witnesses a forbidden act being committed, he should prevent it by the use of his hands; if he is unable to do so, then he should prevent it with his tongue; if he is unable to do so, he should at least consider it a vice in his heart; and this is a very low level of Iman”. 

(Sahih Muslim Vol.2 Pg.211/2 - Darul Ma’rifah)
It has been reported on the authority of Nu’man bin Bashir (Radhiyallahu Anhu) that Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) said, “There are people who do not transgress the limits (laws) of Allah Ta’ala, and there are others who do so. They are like two groups who boarded a ship; one of them settled on the upper deck, and the other on the lower deck of the ship. When the people of the lower deck needed water, they said, “Why should we cause trouble to the people of the upper deck when we can have plenty of water by making a hole in our deck”. Now, if the people of the upper deck do not prevent this group from such foolishness, all of them will perish; but if they stop them, they will be saved”. 

(Sahih Al Bukhari Vol.3 Pg.152 - Darul fikr)
We also agree that the manner in which da’wa is coordinated by the Tabligh Jama’at (e.g. specifying the time period of 40 days, stipulating time for ta’lim and gusht, etc.) is not proven through sunnnah, but it is not necessary that the method of each and every ruling of Shari’a is stipulated through sunnah. There are some commandments in Shari’a in which the method is not stipulated. For example, it is a commandment of Shari’a to acquire knowledge, but the manner in which the Madrasas are established today, is not proven through Quran and Hadith. Up until the recent past, the scholars used to teach in the masjids of their respective towns and villages. The students had to go to different scholars to learn the different sciences. No arrangements of food or boarding were made. However, the zeal for knowledge had decreased as time went by, and the scholars felt it necessary to establish the system of Darul Ulooms as is established today. Nobody regards such a system to be bid’ah.

Similarly, Shari’a has commanded us to do the work of tabligh. This work used to be done on an individual basis. The learned people used to preach people and prevent them from all vices. As time went on, vice started prevailing, and people had stopped doing the work on an individual basis; therefore, a collective effort had to take place, and rules had to be set up for the work to carry on in order. 
Importance of seeking knowledge

We accept the fact that it is important to seek knowledge, and certain aspects of Deen are such that it is compulsory for each and every Muslim to know them. There are millions of Muslims in the world. It is not practically possible that all these Muslims join Darul Ulooms and madrasas or (as mentioned by the Shaykh) sit in the masjid and acquire knowledge, as is the custom in Syria, etc. All the Muslims in the world will not be prepared to do this, nor can the Darul Ulooms and madrasas accommodate such a big body of students. Therefore, a different mechanism had to be adopted. 

It was observed that only the minority that were in Darul Ulooms and madrasas were acquiring knowledge, and the vast majority was too engrossed in worldly activities, resulting in the ignorance of even the basic principles of Deen. Therefore, a method was engineered where the Muslims were requested to take out some time from their daily engagements and come to the masjid. Here they were reminded about Allah Ta’ala and how ignorant they were of the teachings of Islam. This led them to spending more time in the path of Allah and eventually they were educated with the basic teachings of Islam. It is apparent today that anyone who spends atleast 40 days in the path of Allah is acquainted with the basic rulings of salat, wudu, etc. and also learns to recite those suras of the Quran that are read frequently in salat. Moreover, the work of Tabligh has created awareness for the lack of knowledge in Muslims in the past few years, resulting in more students joining madrasas and the opening up of more Darul Ulooms and madrasas. 

Therefore, we concur with the Shaykh’s advice on educating the Muslim masses with the teachings of Islam; but it wouldn’t have been practical to expect all the Muslims to disengage themselves from their worldly activities and be engrossed in acquiring knowledge. Rather, a practical method had to be adopted, which the Tabligh Jama’at succeeded in accomplishing. However, we do not deny the fact many of the brothers fail to adhere to the set of rules given to them by the seniors of Tabligh Jama’at, and do not attain the full benefit they would have otherwise attained. 

The position of knowledge in Tabligh Jama’at 

Tabligh Jam’at does not discourage people from acquiring knowledge, but rather it acts as an encouragement for people to go seek knowledge. The teachings of Tabligh Jama’at are based on “six points”, the third point of which is “’ilm (knowledge) and zikr (remembrance of Allah Ta’ala)”. When the brothers who go out in the path of Allah, the virtues of knowledge are read to them and they are encouraged to go to the scholars of Deen to acquire knowledge of the rulings of Islam. The students and teachers of schools and madrasas are discouraged to disrupt their studies for the work of da’wa, but they are inspired to give their free time for this work. There are extremists that give preference to da’wa over knowledge, but this is totally against the teachings of the seniors of Tabligh Jama’at.

Propagating without knowledge

It is true that one should not preach what one does not know. However, not having knowledge in one field does not mean that one cannot propagate at all. There is no one present on the face of the earth who can say that he has mastered all fields, or even one field for that matter. Knowledge is so vast that no creation can encompass it. Therefore, we cannot say that one should wait till he has perfected his knowledge in order to propagate it. It is enough for a person to know one aspect of Deen to propagate that aspect to another person. We also understand from the Ahadith of Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) that he ordered the Sahabah (Radhiyallahu Anhum) to propagate whatever they heard from Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam), even if it was one sentence.

09:57:57 am . 24 Mar 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 5:32 AM   0 comments
assalamualaikum muslims...

this are some videos that may be usefull for ourself..including me..so i hope you watch it..thanks

15 Mar 2008

posted by Abdullah_m.e. @ 5:22 AM   0 comments
some information also...
Tabligh in Arabic means "to convey[1] (the message)" and Tablighi Jamaat strive to revive this duty which they consider as one of the primary duties of a Muslim. They encourage people to follow Islamic principles and the life of Muhammad through his teachings. Going out for months or years in the same fashion as the companions of the Prophet were sent out for different durations.

When an individual goes out in a Jamaat, he tries to bring 6 qualities into his life, which were commonly found in all the sahabahs (companions of the Prophet), if one brings these into his life, then following the complete Deen will be made easy for him. These six qualities are:
1.Firm belief in the Kalimah "An article of faith in which the tabligh accepts that there is no god but Allah and the Prophet Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam is His messenger. and that Allah can do each and every thing without the help of the creation, and the creation cannot do anything without the help of Allah. The only way to succeed in this world and the next (life after death) is to walk on the path shown by Prophet Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam."

2 .Concentration and Devotion in Salaat "Five daily prayers that are essential to spiritual elevation, piety, and a life free from the ills of the material world. To build a connection with Allah Subhanahu Wa Ta'ala and to gain from his unlimited treasures

3. Ilm and Dhikr "The thirst for knowledge and remembrance of Allah conducted in sessions in which every individual contributes whatever knowledge which one can regarding performing prayers, reciting the Quran and reading Hadith and to gain the remembrance of Allah in every action make Dhikr by reciting 3 Tasbihaat, Third Kalimah, Durood and Istighfaar.

4.Ikram-i-Muslim "The treatment of fellow humans with honor and deference, to love the youngsters and respect the elders and have respect for the scholars of Islam.

5.Ikhlas-i-Niyyat "Reforming one’s life in supplication to Allah by performing every (good) human action for the sake of Allah and toward the goal of self-transformation.

6.Dawat-o-Tabligh "The sparing of time to live a life based on faith and learning its virtues, following in the footsteps of the Prophet, and taking His message door-to-door for the sake of faith. Since Rasoolullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam was the last and final prophet, it is our duty to now carry on this work of the prophets, i.e. call others towards good and prevent evil"[2]

10:01:49 am . 15 Mar 2008

posted by Abdullah_m.e. @ 5:13 AM   0 comments
some information here...
Monday, September 15, 2008

tablighi Jamaat ("Conveying[1] Group") (Arabic: جماعة التبليغ , also Tabligh) is a Muslim missionary and revival movement. Their activities are not limited to the Muslim community.[2] the Movement's main aim is to bring spiritual awakening to the world's Muslims.

The movement is a strictly non-political movement, with the main aim of the participants being to work at the grass roots level reaching out to all Muslims of the world for spiritual development.

The Tablighi Jamaat was founded in the late 1920s by Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi in the Mewat province of India. The inspiration for devoting his life to Islam came to Ilyas during his second pilgrimage to the Hijaz in 1926.[3] Maulana Ilyas put forward the slogan, ‘Aye Musalmano! Musalman bano’ (in Hindi / Urdu) which translates 'O Muslims! Become Muslims' (in English). It is not an officially recognised group or association but a movement for Muslims to become practising Muslims.

For nearly two decades, the Tablighi Jamaat operated mainly within South Asia. With the ascent of Maulana Yusuf, Ilyas’ son, as its second emir (leader), the group began to expand activities in 1946, and within two decades the group reached Southwest and Southeast Asia, Africa, Europe, and North America. Initially it expanded its reach to South Asian diaspora communities, first in Arab countries then in Southeast Asia. Once established, the Tablighi Jamaat began engaging local populations as well. Although the Movement first established itself in the United States, Britain is the current focus of the Movement in the West, primarily due to the large South Asian population that began to arrive there in the 1960s and 1970s.[2]

As early as 1978, the World Muslim League of Saudi Arabia which is a Salafi/Wahabi Organization subsidised the building of the Tablighi mosque in Dewsbury, England, which has since become the European headquarters of Tablighi Jamaat. Ameer or Zimmadar are titles of leadership in the movement. The first Ameer, also the founder, was Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi (Maulana Ilyas) (1885-1944). The second was his son Maulana Muhammad Yusuf Kandhalawi. The third one was Maulana Inaam ul Hasan. Now there is a shura which includes two leaders: Maulana Zubair ul Hasan and Maulana Saad Kandhalawi. In Pakistan the duties of the Ameer are being served by Haji Abdulwahab. Maulana Muhammad Zakariya al-Kandahlawi is also among the prestigious personalities of the jamaat, as he compiled the famous book Fazail-e-Amal.

09:54:06 am . 15 Mar 2008

posted by Abdullah_m.e. @ 11:25 PM   0 comments
assalamualaikum...

09:23:32 am . 15 Mar 2008

Alhamdulillah..grateful to Allah.S.W.T..finally i learn a few by few to create my own blog..we can discuss about anything..either you muslims or non muslims..it`s ok..i try my best to be a good friend to discuss about something...anyathing..k..thanks for visiting my blog..

all information and post form this blog are transferred from www.ghostridermujahid.sosblog.com..under order from the owner Mohd Efendie that is travelling to india,pakistan and bangladesh for a few months..i just take the order from him..my friend,Alhamdulillah,wasalam..

Muhammad Saad Bin Abdul Yusuf,

Rai Bavaily,Azad Pratap-Garth,

Uttar Pradesh District,India.

posted by Abdullah_m.e. @ 11:17 PM   0 comments
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures