Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Realiti kehidupan para Da`ie muslimin dan muslimat.
Sunday, May 27, 2012


Realiti kehidupan para Da`ie muslimin dan muslimat.


Assalamualaikum W.B.T..Innalhamdulillah..Allah S.W.T telah memberi kita peluang,masa dan keperluan untuk kita menjalani dan meneliti kehidupan kita seharian..

maaf kepada semua pembaca,posting blog ini terhenti selama beberapa minggu kerana penulis mengalami sedikit masalah kesihatan dan dalam proses menyempurnakan segala kerja,tugas-tugas dan peperiksaan serta pembentangan untuk semester akhir saya dalam pengajian kejuruteraan.

Realiti kehidupan muslim hari ini sangat mencabar dan kita diumpamakan seperti orang asing dalam menghurung arus masyarakat dan dunia pada hari ini.

dan Alhamdulillah, Allah S.W.T masih memelihara para Ulama dan para Dai`e yang terdiri dari pelbagai fikrah dan cabang yang berbeza untuk menyebar,menyampaikan dan belajar dan mengajar tentang agama.

cuma akhir-akhir ini,saya mendapati kecerendungan kita untuk mempertikai,tidak boleh menerima pendapat,menghentam dan lain-lain...perkara ini telah menghancurkan perpaduan ummat dan menjadikan diri kita hari ini sebagai "orang agama" telah dimasuki sifat-sifat yang tidak elok...takabbur,merasa dirinya benar dan orang lain salah,bangga dengan pencapaian dalam usaha untuk agama..dan kefahaman terhadap agama oleh saudara-saudara kita yang beragama islam yang berusaha untuk mendalami dan mengalamalkan islam boleh tercalar dan boleh terjadinya silap faham,apatah lagi terhadap bukan islam..pada bahagian perbezaan mazhab apatah lagi,saya mengambil satu perkara iaitu tentang hukum bergambar.kita sama sekali tidak boleh memaksa saudara kita dari mazhab lain untuk mengikuti mazhab kita,kecuali dalam solat.

pada hukum bergambar,para Ulama dari 4 Mazhab telah membincangkan dan mereka ada pendapat dan Nas serta Dalil masing-masing,maka Hormatilah..apatah lagi kita datang dari tempat lain dan apabila kita datang ke tempat mereka,kita memaksa pula mereka untuk mengikuti kita..ini tidak menghormati,berhikmah dan berakhlak dalam dakwah dan ilmu..



dan hari ini kita mahu menyampaikan seruan agama,dakwah dengan perantaraan membahagikan masa,mengikuti kuliah agama,belajar agama tetapi pendekatan akhlak Nubuwwah iaitu akhlak Baginda S.A.W tidak diambil berat dan tidak digunakan.

kenapa hari ini kita sibuk mewar-warkan kitalah berada di jalan yang benar,inilah sahaja jalan yang ditunjukkan oleh Baginda S.A.W..sedangkan perkataan-perkataan seperti ini boleh menafikan usaha-usaha fikrah dalam agama yang lain?mereka juga ada Nas dan Dalil dalam perjuangan ataupun manhaj mereka..mereka juga ada Para Ulama yang membimbing mereka..jadi berhati-hatilah dan jagalah percakapan kita supaya perpecahan ummat tidak berlaku..

dan kita tidak sama sekali boleh memaksa apatah lagi mempertikaikan saudara-saudara kita yang tidak berada dalam fikrah kita untuk "mewajibkan" mereka mengikuti fikrah yang kita ikuti sedangkan mereka telah berada dan meneliti fikrah ataupun manhaj yang telah dapat membimbing dan mengekalkan mereka dalama agama dan amalannya?

Iman ada kaitan dengan amal.dan Iman juga ada satu lagi kaitan yang jarang kita perbincangkan iaitu "Akhlak".



"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan Yang baik, Iaitu bagi orang Yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)"

(Al-Ahzab:21)

di sini saya memetik mutiara nukilan dari kitab Empat puluh Hadtih Akhlak Mulia yang dikarang oleh Hazrat Sheikh Ahmad Fahmi Zam-Zam Hafizahullah, salah seorang ulama nusantara yang aktif mengajar dan menybearkan ilmu agama di negara kita.

petikan dari mutiara nukilan oleh Hazrat Sheikh Ahmad Fahmi Zam-Zam Hafizahullah:

"Akhak mulia daalah buah daripada iman yang terjunam di dalam hati. orang yang sempurna iman ialah orang yang sempurna akhlaknya.Akhlak mulia adalah ciri utama bagi setiap muslim,kerana hakikat iman aapabila wujud di dalam hati,ia akan dapat memelihara segala tindakan dan perbuatan seseorang."

persoalan yang berlaku pada hari ini, ke mana akhlak kita pada hari ini,yang hari ini kita orang beriman? akhlak ini penting dan ia ada kaitan dengan iman. Iman bukan sahaja berkait dengan amal,ia berkait juga dengan akhlak.

dalam satu riwayat,Baginda S.A.W bersabda:

"tidak ada iman (tidak sempurna iman) bagi orang yang tidak ada sifat amanah padanya."

(Hadith Riwayat Ahmad)

pada pendapat peribadi saya, biarlah pada Dai`e tidak ramai bilangannya,yang penting mereka ada kualiti iman dan akhlak mulia yang seperti dicontohkan oleh Baginda S.A.W.
kita mahukan kualiti,bukanlah kuantiti..

perlu juga kita buat dan bina hubungan dengan para Ulama. BUKAN sahaja dengan para Ulama yang berada dalam fikrah kita sahaja,malah Ulama-Ulama lain dari fikrah dan manhaj lain..

dan khas terutamanya kepada diri saya sendiri yang menulis ini dan kepada para-para Dai`e muslimin dan muslimat sekalian:

1. hormati dan janganlah mempertikaikan usaha dakwah fikrah lain.

hormati dan janganlah mempertikaikan usaha dakwah fikrah lain.dan jangan sama sekali menolak apatah lagi tidak menghormati program-program mereka apabila program mereka ada di tempat kita.selagi sesuatu fikrah itu masih mengikuti Al-Quran dan Hadith,serta dibimbing oleh para Ulama dan diiktiraf dari kebanyakan fatwa para Mufti,JANGAN SAMA SEKALI melabel mereka sesat,jahil dan keluar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah.

2. jangan sama sekali memaksa saudara kita dari fikrah lain seolah-olah "memaksa" mereka untuk ikut fikrah kita.

jangan sama sekali memaksa saudara kita dari fikrah lain seolah-olah "memaksa" mereka untuk ikut fikrah kita. apatah lagi mempertikaikan saudara-saudara kita yang tidak berada dalam fikrah kita untuk "mewajibkan" mereka mengikuti fikrah yang kita ikuti sedangkan mereka telah berada dan meneliti fikrah ataupun manhaj yang telah dapat membimbing dan mengekalkan mereka dalama agama dan amalannya.

3. Cintailah Ilmu agama.

Cintailah Ilmu agama.kerana Ilmu agama ini ialah penting untuk para Dai`e. Dai`e juga kena memasukkan pengajian ilmu (Tolibul Ilm) dalam diari dan perancangan mereka.sibuk dalam usaha dakwah dan hanya fokus pada program fikrah kita sahaja bukanlah praktis untuk Dai`e yang baik. Realiti dunia pada hari ini juga perlu diketahui. masalah fiqh,mua`amalat,munakahat,kehidupan seharian yang ada permasalahan agama juga perlu diketahui.

4. Cintailah Sunnah Baginda S.A.W.

dan kita tidak sama sekali menganggap apatah lagi memandang rendah saudara-saudara kita dari fikrah lain yang juga mengamalkan Sunnah S.A.W. misalnya,pada permsalahan Sunnah tentang Janggut. mungkin kita memelihara Janggut sampai segenggam tangan panjangnya atau lebih,tetapi saudara kita dari fikrah lain hanya memelihara janggut sejemput/sedikit sahaja. Hormatilah pnedirian mereka. mereka juga ada Nas dan Dalil yang diterangkan oleh para Ulama yang mereka rujuk.


5. Memelihara Akhlak.

Iman dan Amal adalah satu ikatan. Akhlak juga adalah adanya ikatan dengan iman.seperti nukilan dari Hazrat Sheikh Ahmada Fahmi Zam-Zam Hafizahullah di atas tadi,Usaha atas iman dan amal adalah baik dan terpuji.tetapi pengisian akhlak perlulah diperabaiki.saya tidak terhadkan perkara ini kepda sekian-kian fikrah,tetapi ianya adalah umum. dan paling penting sekali Akhlak kepada para Ulama dan Ibu-Bapa sangat-sangat harus diambil berat kerana adanya keberkatan dari mereka. kepada saudara seagama, hormati dan berkata-kata yang baik,berhikmah dan menghormati mereka terutamanya yang berbeza fikrah dengan kita.

6. bergaul dengan para Ulama dan Orang Soleh.

bergaul dengan para Ulama dan Orang Soleh bukanlah sahaja dengan menghadiri majlis mereka,malah kita datang dan silaturrahim dengan mereka diluar waktu kuliah.janganlah kita "memilih bulu" dengan bergaul dengan para Ulama dan Orang Soleh di dalam fikrah kita sahaja. bergaullah dengan para Ulama dan Orang Soleh tanpa mengira mereka dari fikrah mana sekalipun.

7. bergaul dengan semua orang.

pada Dai`e seharusnya tidak "memilih bulu" dalam bergaul. perkara ini telah menjadi duri dalam daging dalam dakwah..duduk,berbual dan komunikasi sesama mereka sahaja,kalau ada pun bergaul dengan orang tidak sefikrah, hanyalah semasa membahagikan masa semasa di jalan Allah S.W.T,di kawasan tempat tinggal kita..dengan rakan-rakan kita dari fikrah lain..perkara ini harus diambil kira dan diperbaiki.

8. Muzakarah, bukan Berdebat.


akhir-akhir ini,saya dapati tidak kiralah samada mereka dari dakwah dan Tabligh, Tariqat-Tariqat,fikrah ikhwan dan akhhawan, serta fikrah politik islam dan sebagainya..adanya kecenderungan berhujah dan berdebat untuk menunjukkam masing-masing berada di jalan yang benar..selagi sesuatu fikrah itu mengikuti Quran dan Hadith,ia tidak sesat dan keluar dari islam. sibuk menghentam dengan komen di blog,berhujah di blog.apakah hasilnya..ia hanya memecah-belahkan ummat...nasihat saya kepada "Bloggers" di luar sana,hentilah berdebat dan berhujah,muzakarahlah dengan para ulama di dunia realiti..mereka ahli dalam agama..apa gunanya kita berhujah dan berdebat di dunia blog ini,tetapi apa yang terhasil hanyalah tulisan-tulisan yang dipandu oleh nafsu amarah dan perasaan kebencian..renungkanlah kita semua..dan jangan kondem apatah lagi menulis tentang kekurangan sesuatu fikrah..jikalau anda Cintakan Baginda S.A.W..kerana Baginda S.A.W mahukan ummatnya bersatu...


semoga kita semua mengutamakan methodologi akhlak dalam berdakwah,kerana iman,amal dan akhlak,semuanya berkait rapat.dan semoga kita semua dirahmati dan dikasihi Allah S.W.T. Wallahu`alam.
posted by Abdullah_m.e. @ 10:02 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures