Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
sepetang di india...
Tuesday, September 16, 2008

apa yang telah berlaku kepada diri?perkembangan diri saya di negara orang..

setelah beberapa hari di delhi,saya diletakkan di dalam jemaah m`sia
2 orang ustaz,2 orang hafiz,4 orang awam,saya dihantar ke mewat dahulu dengan menaiki kereta api,dan keretapai yang sesak penuh dengan manusia dengan kambing2nya sekali..aduiii,sabar...8 jam menaiki keretapai cukup mengebaskan punggungku..dan kami sampai di mewat...daerah ini adalah antara daerah yang termiskin di india...
di sini ada banyak peristiwa yang menyayat hati berlaku..antara yang paling saya sebak..orang kampung menyediakan masakan untuk kami...dan kami pun makanlah..dan baki makanan di atas safrah sepatutnya orang khidmat yang mengemas tetapi orang kampung yang telah mengemasnya..dan apabila saya membasuh tangan,saya lihat di belakang masjid,orang kampung memakan baki makanan kami,terkeluarlah air mata dari mata yang banyak dosa ni..Astagfirullah..kejamnya kami...dan mereka kalau nak memakan ayam pun seminggu sekali..jadi,kami memasak untuk satu kampung pada esok hari..

mandi,air kecil dan air besar,pun semuanya di sungai belaka...termasuk saya pun kena mandi sungai...dan di daerah ini tiada pengangkutan utama..hanyalah kereta lembu..keldai..jadi setiap 3 hari kami akan berpindah ke kampung lain..berjalan kaki,dah bulan rejab dan saya puasa suant bulan rejab..jikalau jemaah tidak puasa sunat pada tarikh hari pindah,perlu berjalan 15 kilometer...jikalu puasa 10 kilometer..itulah yang kami buat semasa berpindah dengan beg yang berat macam batu..

Alhamdulillah Allah beri saya mudah unutk jaga tahaaud setiap malam...dan bahasa perantaraan jemaah hanya 2,bahsa urdu dan inggeris..melayu tidak difahami..

di daerah ini saya berada selama 20 hari disini...lebih kurang 7 masjid.. dan lebih kurang 80 kilometer berjalan kaki sepanjang hari di sana dan bekalan iair dan makanan yang terhad...


setelah itu kami memasuki daerah uttar pradesh,daerah kelahiran banyak ulama2 yang menghidupkan kembali sunnah Nabi akhir zaman ini...perjalanan mengambil masa 2 hari dengan keretapi..kebas punggung lagi...

di sini saya belajar tajwid dan menyempurnakan bacaan Quran dan belajar ilimu Hadtih dari ulama di mazahir ulum,sharanpur...dan di sini ujian mujadah..saya kena hinakan diri berjumpa dengan orang2 bangsawan di daerah ini untuk bawak mereka unutk amal agama..diludah,dibaling periuk..Allah...sabar.. 

dan saya di uttar pradesh ini kebanyakan tempat saya singgah ialah di pedalaman,orang kampung nusrah kami..samapikan ada satu minggu 2 penuh kami makan ayam..siang dan malam sampai muak

doakan saya untuk mengembara lagi mungkin setahun selepas ini...insyaAllah..sebelum 25 ini..

kepada kawan2 tu,doakan sayalah..saya lemah,jahil,banyal lagi tak tau..doakan saya lah..

esok naik flight ke dhaka,bangladesh..40 hari di sana..apa yang menunggu di sana..wallahualam..seterusnya pakistan..dan malaysia,insyaAllah kalau hidup lagilah..tak tahu konvo jmti dapat pergi ke tak..hmm..apa la nak jadi dengan saya ni? kawan2 semua seronok2 belaka..saya..menghinakan diri...mujahadah semata2 unutk mencari redha Allah..kiamat dah dekat kawan2...dekat sangat2..ulama jangka 2050 ini dajjal muncul..sebab tanda2 dah ada...jadi sediakan diri wahai sahabat...wasalam..

inipun,Alhamdulillah sebelum naik flight esok ke dhaka saya pergi delhi,ziarah terjumpa cybercafe,saya minta kebenaran ameer untuk guna komputer..unutk beritahu rakan2 perkembangan diri yang hina ini..ok,minta maaf ya ada salah silap..doa2 untuk saya..

2 ogos 2008 11.00 pagi...
mohd efendie b mohd nordin,
madrasah kashiful ulum,
hazrat nizammudin aulia,
india.

mungkin lepas ni susah nak online sebab bangladesh dan pakistan....


raya aidilfitri 2 ingat2 la kawan sorang duk jauh ni...jaga solat... 




07:17:48 am . 02 Aug 2008
posted by Abdullah_m.e. @ 10:15 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures