Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Musafahah (bersalaman) sesama islam, orang alim dan para ulama:konsep dan dalil.
Thursday, September 15, 2011


Sheikh Dr Usamah Sayid Mahmud Al-Azhari Hafizahullah hendak bermusafahah bersama Habib Ali Al-Jufri Hafizahullah

Musafahah(bersalaman) orang islam,orang alim dan para ulama:konsep dan dalil.


Istilah Musafahah adalah bermaksud menyatukan dan bersalaman antara tangan dengan tangan yang lain. Ianya boleh dilakukan samada dengan kedua-dua belah tangan atau salah satu sahaja.

Mereka yang berkata ianya adalah Sunnah untuk melakukan Musafahah dengan satu tangan harus membawa dan mengeluarkan hadith yang mana musafahah dengan satu tangan diterangkan.Malah ini sebenarnya tidak mencukupi.Mereka harus membuktikan secara tambahan bahawa adakah wujud larangan musafahah dengan kedua belah tangan.dengan ketiadaan kedua perkara ini,tuduhan mereka tidak boleh dibuktikan.

Apabila kita mencari Hadith berkenaan melaksanakan musafahah dengan kedua-dua tangan,perlu kita ketahui bahawa ada satu hadith yang diriwayatkan dari Hazrat Abdullah Ibnu Mas`ud R.Anhu di dalam Sahih Bukhari pada jilid pertama ,muka surat 926 bahawa Beliau Meriwayatkan dan mengaitkan bahawa:

”Utusan Allah S.W.T telah mengajar aku Tashahud sebagaimana Baginda mengajar aku ayat-ayat Quran sementara tanganku berada di antara tangannya.”

Adalah diterangkan secara nyata bahawa tangan Hazrat Ibnu Mas`ud R.Anhu adalah di antara kedua tangan Nabi Muhammad S.A.W.dan dari Hadith ini kita dapati bahawa Baginda S.A.W sedang bermusafahah dengan kedua belah tangan dan Ibnu Mas`ud R.Anhu dengan kedua belah tangan beliau.



Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani sedang bersalaman(musafahah) bersama Sheikh Dr.Yusuf Al-Qardawi Hafizahullah.


Oleh itu,jelaslah bahawa,kedua-dua belah tangan Ibnu Mas`ud .R.Anhu juga mengenggam tangan Baginda S.A.W semasa bersalaman. Walaupun boleh diterima bahawa boleh terjadi hanya salah satu sahaja tangan Ibnu Mas`ud R.Anhu yang bersalaman dengan Nabi S.A.W,maka ianya juga adalah jelas bahawa tindakan ini juga mendapat keberkatan dari Nabi S.A.W.

Jika perkara ini mempengaruhi (Rajiih) dan tidak mempengaruhi (marjuh),maka menjadi keharusan untuk melakukan untuk kedua-dua cara bermusafahah ini.Satu, dari hadith Fili`(tindakan dan perbuatan) Baginda S.A.W dan yang laindari Hadith Taqriri (kebenaran secara tersirat) dari Nabi S.A.W.

Walaubagaimanapun,ianya jelas bahawa kedua-dua perbuatan dan tindakan ini adalah dibolehkan,yang mana tindakan dan perbuatan yang dibuat oleh Nabi Muhammad S.A.W haruslah diutamakan dan dilaksanakan dan Allah S.W.T mengetahui mana yang terbaik.

Untuk menganggap bahawa perbuatan bersalaman dengan kedua-dua belah tangan bukan perbuatan musafahah ialah satu kejahilan yang besar. Al-Imam Bukhari Rahimahullah telah membuktikan perbuatan dan tindakan musafahah dengan hadith di atas dan ada juga meriwayatkan Hammad R.Anhu melaksanakan musafahah dengan Ibnu Al-Mubarak Rahimahullah dengan kedua-dua belah tangan, yang mana adalah diketahui bahawa cara ini juga adalah cara para Salaf terdahulu yang soleh.dan Allah S.W.T mengetahui yang terbaik.


Rujukan:

1. Al-Yawaqit al-Ghaliyah fi Tahqiq wa Takhrij al-Ahadith al-’Aliyah by Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Yunus Janpuri Hafizahullah
(murid kepada Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Khandahlawi Rahimahullah),
(United Kingdom, Majlis Da’wat al-Haq publications, edisi pertama,jilid pertama,muka surat 280-281)

2.Sahih Bukhari Shareef jilid pertama,muka surat 926,edisi bahasa urdu oleh Imam Abu Alabsas Alzbeedi Rahimahullah ,Yaman dengan terjemahan oleh Hazrat Maulana Abu Muhammad Hafiz Hammad Hafizahullah,
( Darussalam Publications,Riyadh,Arab Saudi, cetakan 2001)
posted by Abdullah_m.e. @ 9:23 PM  
1 Comments:
  • At November 29, 2011 at 6:38 AM, Anonymous Abu Nawast said…

    Salam 'Alaik... Boleh saya tahu cmne lak dgn bersalam sebelum solat (dah dalam saf, sblm solat) & bersalam keliling selepas solat yang di amalkan di sebilangan tempat di negara ini?

    puakacinta@yahoo.com

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures