Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
(Jalse me itminan zaruri he)- Pesanan dan Mesej penting Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Hafizahullah kepada org islam khusus utk pkerja agama
Tuesday, August 23, 2011



(Jalse me itminan zaruri he)- Pesanan dan Mesej penting Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Hafizahullah kepada org islam dan khususnya semua pekerja dan pengusaha agama (2010).


Assalamualaikum kepada semua.Innalhamdulillah,masyaikh/eldest usaha dakwah dan Tabligh/Tahrikuul-Imaan, Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Hafizahullah telah memberi satu pesanan dan mesej penting kepada semua orang islam khususnya kepada para pekerja dan pengusaha agama di seluruh dunia. Pesanan penting ini dibuat oleh Hazrat di dalam Bayan selepas solat Subuh,di Markaz Banglawalee Masjeed,Nizammuddin pada 28 April 2010.

Untuk audio dan buku ,ada dalam bahasa urdu sahaja. boleh di`download` di :

Audio:

http://ia600304.us.archive.org/14/items/Qauma-jalsaMeItminan28-04-2010MarkazNizamudin-/Qauma-jalsaMeItminan28-04-2010MarkazNizamudin-MoulanaMuhammadSaadd.b..mp3.

Buku :

http://www.islamibayanaat.com/UrduLiterature/QumaAurJalsaMainItmianNanKaWajoobAurInDunoMainAzkarKaSabuut.pdf



Sebelum membaca rumusan,beberapa perkataan yang kita,orang melayu tidak biasa dan ketahui kadang-kadang perlu diketahui,di sni saya letak perkataan,mudah-mudahan boleh memahami dan memudahkan pembacaan mesej dan pesanan penting ini.

Glosari.

Jalsah:masa duduk di antara 2 sujud.

Mutktadi:makmum

Qauma:berdiri setelah rukuk.

Arkan:rukun solat

Azkar:bacaan di dalam solat

Qudama: orang lama membuat usaha dan bekerja untuk agama.


Rumusan pesanan dan mesej penting dari Bayan Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Hafizahullah


Adalah penting untuk kita semua memperbetulkan solat kita.Pergerakan Ruku` dan Sujud kebiasaanya dibuat dengan keadaan terburu-buru dan cepat, walaupun oleh Qudama` dan mereka yang telah keluar 4 bulan.

Qauma dan Jalsah seolah-olah seperti tidak wujud dalam solat kita.kamu semua akan dapati,hampir tiada tempat yang mana Solat di dirikan dengan betul, samada Imam ataupun Muqtadi. Orang tidak sedar kepentingan dan kesempurnaaan Qauma dan Jalsah.Jadi,ia telah menjadi kebiasaan dan sebahagian besar dari kita membuat dan melaksanakannya dengan tergesa-gesa dan cepat.

Oleh itu,kita harus berlatih memperbaiki solat dan kualitinya dan membuatkan orang-orang yang berada di bawah jagaan kita juga memperbaiki solat mereka. Kita semua harus mendirikan Qauma dan Jalsah yang berkualiti dan panjang.Hari ini,kita melaksanakan solat kita dengan tergesa-gesa dan cepat,kerana hendak menghadiri mesyuarat.kita solat dengan tergesa-gesa dan cepat,kerana kita perlu melakukan usaha ziarah/Ghasyt.

Ini adalah perkara yang sangat menyedihkan.Dakwah melalui yang mana kita sepatutnya melaksanakan dan mendirikan Ibadah kita dengan sempurna sifat dan rukunnya,tetapi hari ini kita menjalankan dakwah dan menyebarkan agama Allah S.W.T ini dengan solat dan ibadah kita yang telah rosak.Kemudian Hazrat menerangkan bahawa lihatlah usaha sifat Solat Nabi S.A.W. ,yang mana solat Baginda S.A.W yang diberkati menyebabkan kaki Baginda S.A.W bengkak-bengkak kerana Qiyam yang panjang.Baginda S.A.W memenatkan diri sendiri dan melaksanakan dengan cukup sifat dan rukun di dalam Ibadah,kerana memberi lebih masa dan memenatkan diri dalam Ibadah disamping melaksanakannya dengan penuh rukun dan sifatnya selepas menjalankan usaha Dakwah adalah seperti mempertahankan/melindungi ganjaran kita dari Allah S.W.T.

Segala Arkan harus dilaksanakan dengan Azkar yang betul. Seseorang itu tidak harus meninggalkan segala Azkar yang ada di dalam Sunnah samada di dalam Solat Fardu ataupun Nafil.Hazrat memberikan contoh bacaan zikir yang panjang di dalam Qaumah.
Hazrat memberitahu bahawa beliau suka satu fakta bahawa di dalam Mazhab Syafie`,di dalam solat,bacaan teliti dan wajib. Ada di antara kita,tidak membaca dan mengabaikan bacaan-bacaan ini,maka Qaumah dan Jalsah dilaksanakan dengan tidak sempurna.

Kemudian Hazrat menyatakan kesukaan dan minat Beliau membaca penerangan risalah tentang kepentingan Qaumah dan Jalsah oleh Hazrat Maulana Fazlur Rahman `Azmi Hafizahullah.dan Hazrat berdoa semoga Allah S.W.T memberikan ganjaran yang terbaik untuk Maulana Fazlur Rahman.

Hazrat berharap agar mesej dan pesanan penting ini didengar,dicatat dan disebarkan agar setiap orang yang terlibat di dalam menjadi pekerja dan pengusaha agama mengambil perhatian penting atas perkara ini di samping melakukan usaha dakwah.
Dengan perkataan umum,Hazrat berkata, cara yang betul mendirikan Qaumah dan Jalsah di antara kita semua ialah melaksanakannya dengan baik,bacaan yang betul dan dipanjangkan sedikit.

Dimana sahaja saya (Hazrat) bermusafir dan solat sebagai Muqtadi,Hazrat tidak mendapat sebarang kepuasan.Ini adalah kerana sesiapa yang tidak yakin akan pentingnya solat dan kualitinya,tidak akan memahami pentingnnya Arkan yakni rukun solat.
Kerja-kerja tambahan di dalam agama akan membuatkan seseorang itu memaksa dirinya melaksanakan solatnya denga tergesa-gesa dan cepat. Dan sepatutnya,perkara ini tidak harus berlaku dan ia bukanlah alasan untuk melaksanakan solat secara segera dan lebih kurang untuk menjalankan usaha dakwah.

Hazrat Maulana Muhammad Ilyas Khandahlawi Rahimahullah dan juga Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahimahullah ada berkata di dalam Malfuzatnya,”seseorang yang menggabungkan amal dan asbab di dalam yakinnya tidak akan mendapat kemanisan dan khusyu` di dalam beramal.”ada yang juga berkata,amal wujud dan asbab juga wujud.jadi kena membawa kedua-duanya bersama.,dan ini adalah satu status dan ucapan yang salah.
Sesorang itu harus menyebarkan perkara ini seluas-luasnya,sepertimana pengalaman seseorang di dalam menjalankan perintah dan arahan dari keadaan atau situasi kepada atasanNya(Allah S.W.T).

Sebaliknya,memikirkan bahawa kita meninggalkan Asbab juga adalah salah.Allah S.W.T telah meletakkan Asbab di dalam fitrah manusia.dengan maksud yang sama,seseorang juga harus tidur bila kepenatan dan makan apabila lapar.Melakukan usaha adalah salah satu keperluan secara semula jadi.Apabila ia telah Berjaya dilaksanakan dan mendapat hasilnya,maka tidak akan ada seseorang pun akan meninggalkan usaha untuk mendapatkan sesuatu.

Tetapi jika seseorang mencampurkan Absab dan Amaal,orang itu tidak akan dapat menyempurnakan dan merasakan kemanisan di dalam Amaal. Inilah tujuan pembacaan Taklim Fadhilat Amal dan Muntakhab Ahadith.Untuk menwujudkan kesempurnaan dan kemanisan di dalam satu-satu tindakan dan perbuatannya.

Semoga peringatan dan mesej penting dari Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Hafizahullah diambil berat dan dibuat perubahan oleh kita semua.insyaAllah.

Rujukan:

1.http://attablig.blogspot.com/2011/08/must-listen-quame-jalse-me-itminan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TheTabligh+%28The+Tabligh%29
(Hazrat Maulana Muhammad Juned Hafizahullah,Darul Uloom Dewsbury,England)

2. Risalah “Conditions, Pillars, and Wajibat of the Salat,” oleh Shaikh Taraheeb ad-Dosiri Hafizahullah.

3. Quma Aur Jalsa Main Itmian NanKa Wajoob Aur In Duno Main Azkar Ka Sabuut by Hazrat Maulana Fazlur Rahman `Azmi Hafizahullah

(Academy for the revival of Sunnah,Darul uloom Azaadville,South Africa).

4.Malfuzat Hazrat Maulana Muhammad Ilyas Khandahlawi Rahimahullah(urdu) oleh Hazrat Maulana Sheikh Abu Haasan An-Nadwi Rahimahullah.
(cetakan tahun 1991, Idara-e-Ishaat-e-Diniyat Publications,New Delhi,India.)

5. Malfuzat Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahimahullah (urdu) oleh Hazrat Mufti Rowshon Shah Kasemi Hafizahullah
(Bangla Kitab.com,Dhaka,Bangladesh)
posted by Abdullah_m.e. @ 10:15 PM  
2 Comments:
  • At August 25, 2011 at 10:39 AM, Blogger Unknown said…

    hanya org keliru,antara maksud dan usaha ....

    solat cepat2 sebab nk mesyuarat,ghast....

     
  • At August 25, 2011 at 1:57 PM, Blogger Abdullah_m.e. said…

    perkara ini mmg brlaku dn sedang brlaku walaupun oleh org yang telah lama buat usaha..bukan persoalan keliru atau tidak yang perlu difikirkan..

    kualiti solat kita hari ni kadang2 sebenarnya lebih teruk dari org yg tidak berbuat usaha..lihatlah sesetengah dari kita sendiri yang solat kita hari ini rukuk dengan cepat,bacaan tidak diletitikan, dan perkara ini berlaku..

    malah ada sebilangan kecil dari kita,balik sahaja dari IPB,atauun yang telah lama buat usaha,dengan senang menukar cara solat kepada mazhab yang lain terutamanya hanafi,dan perkara ini berlaku di kalangan orang awam.,sedangkan mereka tidak ada kemahiran tentang mazhab dan bukan ahlinya.

    perkara ini memang kritikal dan sedang berlaku di mana2 markaz di seluruh dunia terutamanya di malaysia.

    semoga benda ini diharap diambil berat bagi mereka yg suka memanggil gelaran "karkun".

    bagi saya,sy lebih senang tidak ada panggilan khusus untuk berbuat usaha agama,kerana apabila ada gelaran/panggilan,itu tandanya ktia sudah mula meng`ekslusif`kan diri dalam ummah.

    wallhu`alam.

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures