Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Amalan Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah di bulan Ramadhan
Wednesday, August 17, 2011



Alhamdulillah,kita di dalam bulan Ramadhan.kali ini saya ingin membawa kisah seorang ulama awwa‘lin yang juga guru kepada Hazrat Maulana Muhammad Ilyas Khandahlawi Rahimahullah,iaitu Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah. (10 May 1829 – 11 August 1905) beliau ialah antara peneraju awal penubuhan dan juga mudir Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India.Mari hari ini kita sama renung-renungkan dan contohi amalan para ulama di dalam bulan Ramadhan.kualiti Puasa mereka dengan kita.mudah-mudahan puasa kita semua berkualiti dan lebih bermakna untuk Ramadhan kali ini dan akan datang,insyaAllah.amalan yang dilampirkan dibawah ini semasa Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah berumur 70 tahun.

Amalan Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah di bulan Ramadhan.


Dikisahkan oleh Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Khandahlawi Rahimahullah.

Hazrat menulis di dalam bukunya “Aap Beeti” bahagian ke -6 di bawah tajuk kerohanian dan ia berkaitan dengan contoh amalan yang dibuat oleh Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah di dalam bulan Ramadhan,saya ingin menulisnya kerana ia berkaitan dengan tajuk. Di sini,saya (Hazrat) menulis:

Amalan dan kerohanian yang diamalkan dengan gigih dan bersungguh-sungguh oleh Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah yang dapat dilihat membuatkan saya berasa kasih kerana kesiankan beliau. Di dalam bulan Ramadhan,walaupun ketika itu umurnya telah melebihi 70 tahun,Hazrat masih berpuasa sepanjang hari. Dan di dalam solat awwabin`,disamping menunaikan sebanyak 6 rakaat,tetapi di dalam bulan Ramadhan,beliau menunaikan sebanyak 20 rakaat dimana bacaan ayat quran tidak kurang dari 2 juzuk.Ruku` dan sujud beliau sangat panjang sehinggakan kadang-kadang anak muridnya menegurnya dengan mengucapkan “SubhanaAllah”.setelah selesai menunaikan solat ini,dia akan balik ke rumahnya sebentar untuk makan dan berbuka puasa.walaupun semasa tengah menunggu masa berbuka dan setelah berbuka,hazrat akan membaca Quran.

Dan setelah itu Hazrat akan kembali ke masjd dan menunaikan solat Isya` dan Tarawikh,yang mana mengambil masa lebih kurang 1 jam ke 1 jam setengah.setelah itu Hazrat akan mula berehat dan tidur lebih kurang bermula pukul 10 malam dan akan bangun pada pukul 2 pagi untuk Tahajjud.ada sekali,pembantu dan orang yang berkhidmat dengan Hazrat ternampak beliau mengambil Wudhu` pada pukul 1 pagi. Kebiasaanya Hazrat akan mengambil masa 2 jam setengah ke 3 jam untuk solat Tahajjudnya. Sesekali,berlaku yang orang yang berkhidmat padanya akan memanggil beliau pada pukul 5 pagi untuk Sahur dan mendapati Hazrat masih sedang solat.


Selepas solat Subuh,Hazrat akan tidak berganjak dari tempat solatnya dan membaca zikir,wirid sehinggalah sehingga lebih kurang pukul 7.45 pagi.dan setelah itu,Hazrat akan melaksanakan Solat Ishraq dan selepas itu beliau akan rehat selama beberapa jam.

Dan semasa ini,posmen akan datang menghantar surat yang tiba dari seluruh dunia dam Hazrat akan bangun setelah berehat dan menjawab surat-surat ini dengan menulis samada ianya berkaitan masalah harian,fatwa ataupun khilaf.setelah selesai membalas surat,Hazrat akan Solat Duhaa,beliau akan tidur siang sehingga sebelum solat Zuhur.

Selepas Solat Zuhur,biasanya Hazrat akan masuk ke dalam biliknya dan menutup pintu.Hazrat akan membaca Quran sehingga asar. Perlu kita semua tahu bahawa semasa catatan tentang amalan Hazrat ditulis,Hazrat telah berumur 70 tahun dan uzur dan ada menghidap beberapa penyakit yang membuatkan Hazrat Sukar untuk berjalan walaupun dari biliknya ke tandas-haya 15 belas langkah.Hazrat akan berasa penat dan beliau akan berehat di pertengahan jalan semasa pergi ke tandas.

Walaupun dengan keadaan uzur sebegini,Hazrat tidak pernah solat Fardu atau Nafl dengan cara duduk,tetapi berdiri untuk beberapa jam.ada sesetengah keadaan,muridnya dan pembantu Hazrat menasihatkan beliau,”Hazrat,hari ini Hazrat harus solat Tarawikh dengan duduk.ia lebih merehatkan.”

Hazrat akan menjawab,”tidak,saya akan menunaikan perintah solat dengan cara yang terbaik dan sebaik mungkin.”

Apa yang saya boleh katakana tidak mudah untuk murid-murid Hazrat yang mana pernah mendengar Hazrat menjawab,”tidakkah aku harus menjadi hamba yang bersyukur?”

Di dalam bulan Ramadhan,ada tanda-tanda peningkatan di dalam Ibadat dan Kerohanian Hazrat terutamanya di dalam pembacaan Quran yang diperhati oleh murid-muridnya.semasa beliau berjalan dari rumah ke masjid,Hazrat tidak akan bercakap.Dianggarkan jumlah bacaan harian Quran yang dibaca oleh Hazrat di dalam dan di luar solat,lebih kurang 15 juzuk (separuh) dari Quran.

Pada hari pertama berpuasa di dalam bulan Ramadhan,Hazrat pernah berkata,”mulai hari ini,segala percakapan yang sia-sia harus dikurangkan.jika ada mana-mana orang membiarkan Ramadhan ini dibazirkan,ianya adalah satu kesedihan dan penyesalan.”


Sekarang,mari kita perhati apa permakanan yang diambil disamping amalan Hazrat.untuk satu bulan Ramadhan,Hazrat makan sangat sedikit, dan jumlah gandum yang diguna untuk Hazrat tidak melebihi 5 kilogram. Di dalam biografi beliau,”Tazkirat Rashid”,yang ditulis oleh anak muridnya,Maulana Hakim Ishaq Rahimahullah,amalan Hazrat di dalam bulan Ramadhan dibincangkan:

“ di dalam bulan Ramadhan ,Hazrat keluar dari bilik peribadi pada waktu pagi. Di dalam musim panas,Hazrat akan keluar dari biliknya pada pukul 10 pagi kerana akan meningkatkan solat Nafl,bacaan Quran disamping zikir dan wirid Hazrat jika dibandingkan dengan bulan-bulan yang lain.

Di dalam Bulan Ramadhan,tidur Hazrat sangat sedikit,percakapan sangat sedikit,rehat sebentar selepas maghrib disamping berbuka puasa.Kebiasaanya,Hazrat akan mengimamkan solat Tarawikh dan jika Hazrat tidak larat,akan digantikan oleh anaknya,Hazrat Maulana Hafiz Hakim Muhammad Masu`ud Rahimahullah. Setelah itu,Hazrat akan solat Nafl 2 rakaat yang panjang,yang mana kadangkala berdiri dan duduk.selepas itu,Hazrat akan duduk menghadap kiblat dan membaca hafalan Qurannya.

Bila tiba ayat Sujud,Hazrat akan sujud dan kembali menyambung bacaan hafalan qurannya.ada sesekali muridnya,mendengar Hazrat mebaca dengan suara yang lembut.antara Bacaan yang didengari ialah Surah Al-mulk,Al-Sajjadah,dan Al-Dukhaan.
Untuk puasa sunat,Hazrat berpuasa 10 hari pada 1 Zulhijjah,hari Ashyuraa` dan pertengahan bulan Syaaban`.

(Tazkirat Rashid)


akan bersambung pada `posting` hadapan yang akan di`post` pada malam ini,insyaAllah berpada tajuk"amalan Hazrat Maulana Muhammad Yahya Khandahlawi Rahimahullah pada bulan Ramadhan."


Rujukan:

1.Aap Beeti ,bahagian ke-6,"kerohanian" karya Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Khandahlawi Rahimahullah.

2. Tazkirat Rashid (Biograhphy of Hazrat Maulana Rashed Ahmed Gangohi Rahimahullah) by Hazrat Maulana Hakim Ishaq Rahimahullah,edisi bahasa urdu,cetakan tahun 1987.(Darul Uloom Deoband)


posted by Abdullah_m.e. @ 12:56 PM  
2 Comments:
  • At August 17, 2011 at 2:25 PM, Anonymous penchacaiz said…

    salam.

    masyaAllah. sungguh Allah memberkati hazrat sheikh. dalam keadaan uzur pun Allah beri taufik utk tingkatkan amal.

    ya Allah, berilah sy taufik utk beramal juga. ameen.

     
  • At May 19, 2012 at 10:44 AM, Blogger Abdullah_m.e. said…

    innalhamdulillah..terima kasih atas teguran..dari pemerhatian saya terhadap website pihak tuan iaitu di ketua urusan ulama..didapati bahawa tuan mengamalkan fikrah PAS..saya menghormati dan menyokong usaha tuan..tetapi sebagai "pekerja agama", adakah mempertikai usaha dakwah@ kerja agama fikrah lain adalah akhlak dakwah nubuwwah? tuan harus istighfar dan semak kembali niat tuan mmbuat kerja agama..tidak ada fikrah yang sempurna akhir zaman ini..kecuali yang ada pada zaman Nabi S.A.W..PAS juga ada kelemahan dan amalan yang boleh dipetikaikan terutamanya dalam akhlak dalam politik..begitu juga dengan usaha dakwah dan tabligh..ada juga kelemahannya...PAS ada nas dan dalil dalam politik mereka..begitu juga dakwah dan tabligh ada dalil dan nas mereka..jadi kalau pihak tuan boleh menghormati dan tidak mempertikai usaha agama fikrah lain,,begitu juga fikrah lain akan juga menghormati dan tidak mempertikai usaha PAS..

    pihak tuan saya sangat hormati dan kasihi..saya jgua menghormati para ulama e-kiraam dari PAS.

    say sendiri ada kelemahan,pihak tuan pun ada kelemahan..jadi kita sama menutup keaiban dan sama menyokong dan bergiat dalam mentarbiah ummat dengan fikrah masing-masing..tanpa mempertikai,merendah-rendahkan dan menghormati satu sama lain..

    mnungkin pihak tuan boleh bermuzakarah sendiri dengan para ulama PAS tnetang dakwah dan tabligh.. seperti Al-Fadhil Tuan Guru Nik Aziz Hafizahullah..yang saya sedia maklum beliau juga ada pengalaman belajar di bumi india di darul uloom deoband.. yang mana mengajar beliau di deoband juga adalah anak-anak murid kepada Hazrat Maulana Rasheed Ahmed Gangohi Rahimahullah.. :-)..bagaimana itu?kalau dikatakan Hazrat Maulana sesat? malahan kalau tuan berkesempatan,tuan boleh bertanya kepada Tuan Guru tentang Hazrat Maulana Mustaqem Hafizahullah..rakan sempebalajaran beliau di Deoband yang kini adalah salah seorang ulama e-kiraam yang membimbing usaha dakwah dan tabligh di Nizammuddin,India..yang juga adalah salah seorang guru saya semasa belajar di india..

    dan untuk pengetahuan pihak tuan,Hazrat Maulana Mustaqem juga akan menziarahi Tuan Guru jika beliau safar ke M`sia..

    tidak perlu saya tulis panjang2 di sini..dan tuan sendiri boleh bertanya pada Al-Fadhil Tuan Guru Nik Aziz Hafizahullah..


    semoga kita tekun membuat usaha dakwah dan mengutamakan kesatuan ummat dari sibuk merendahkan,mempertikai dan menghalang dakwah fikrah yang berbeza dari kita..

    JazakaAllahu Khair..

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures