Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
7 solat Nafl/Nawafil yang digalakkan dilaksanakan
Tuesday, August 2, 2011


Alhamdulillah..syukur kita kepada Allah S.W.T,kita semua dipertemukan pada bulan Ramadhan kali ini.marlah kita semua memperbanyakkan amalan,sedekah dan bersabar di dalam bulan yang mulia ini..bulan Ramadhan ialah bulan yang Allah S.W.T mudahkan semua orang islam melakukan ketaatan.banyakkanlah berdoa semoga dalam bulan yang mulia ini Allah S.W.T beri kita kekuatan di dalam melaksanakan ketaatan juga di luar bulan ramadhan yang penuh mujahadah.

Semoga kita semua dirahmati Allah S.W.T,wallhu`alam.

Mohd Efendie.


7 solat Nafl yang digalakkan dilaksanakan




Di dalam semua solat,selain dari solat fardhu dan Sunat,ialah solat nafl.tiada diletakkan had bilangan untuk melakukannya dan lebih banyak solat nafl ini kita lakukan terutamanya di dalam bulan yang dilipat gandakan ganjaran ini,iaitu Ramadhan,maka lebih ganjaran pahala dan kebaikan akan kita dapati dari melakukan solat nafl ini.

Sesetengah solat nafl mempunyai kelebihan dan ganjaran yang sangat menarik.oleh itu adalah lebih baik untuk kita berusaha dan meletakkan lebih usaha untuk melakukan 7 solat nafl ini iaitu:

1- Tahiyyatul Wu`dhu

-solat 2 rakaat yang dilaksanakan selepas mengambil wu`dhu.kelebihan solat ini banyak disebut di dalam Hadtih.anatranya:

Dari Abu Hurairah R.Anhu bahawa Nabi S.A.W telah bertanya kepada Bilal R.Anhu padawaktu solat subuh,”wahai Bilal,ceritakan kepadaku ,apakah amal yang telah engkau lakukan dalam silam sehingga aku mendengar bunyi tapak kasutmu di syurga?”Bilal R.Anhu menjawab,”saya tidak melakukan sesuatu pekerjaan yang saya sangat harapkan pahalanya selain dari saya tidak menghilangkan najis pada waktu malam mahupun siang hari,kecuali saya melakukan solat dengan kesucian (wudhu) yang diwajibkan kepada saya sebelum menunaikan solat.”

(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

2- Tahiyyatul Masjid

- solat 2 rakaat yang dilaksanakan setelah memasuki masjid.solat ini ialah hak dan menghormati masjid.

Hadith Dari Jabir bin Abdullah R.Anhu bahawa Nabi S.A.W berkata : Ketika Nabi s.a.w. sedang berkhutbah pada hari Jumaat, datanglah seorang lelaki. Rasulullah s.a.w bertanya kepadanya: Adakah engkau telah mendirikan sembahyang, Wahai Polan! Orang itu menjawab: Belum! Rasulullah s.a.w bersabda:Bangun dan sembahyanglah! "

(Hadith Riwayat Muslim)

3- Ishraq

-setelah menunaikan solat fardhu subuh kita seharusnya duduk di tempat kita solat tadi sehinggalah matahari terbit dan naik,dalam tempoh ini kita digalakkan berzikir memuji dan mengingati Allah S.W.T dan berdoa dan kita tidak seharusnya bercakap dan berbual tentang perkara keduniaan pada masa ini.Apabila matahri telah terbit, dan naik,tunaikanlah solat ishraq 2 rakaat

Dari Anas Bin Malik R.Anhu bahawa Nabi S.A.W bersabda,” "Siapa yang solat Subuh berjamaah, kemudian dia duduk berzikir kepada Allah hingga matahari terbit, kemudian dia solatt dua rakaat, maka baginya pahala haji dan umrah dengan sempurna."
(Hadith Riwayat Tirmizi,hadith no.586)

Tetapi apabila seseorang itu bercakap dan berbual tentang perkara keduniaan pada masa ini,maka ganjaran akan berkurangan.

4- Duhaa

-apabila matahari benar2 telah terbit dan panas,maka tunaikanlah solat Duhaa.

Daripada Abu Hurairah R.Anhu bahawa beliau berkata,” Kekasihku shallallahu ‘alaihi wasallam telah mewasiatkan kepadaku tiga perkara yang tidak akan pernah aku tinggalkan sehingga akhir hayatku; berpuasa tiga hari setiap bulan (hijrah), mengerjakan dua rakaat solat Dhuha dan mengerjakan solat Witir sebelum tidur .”

(Hadis riwayat Bukhari, Al-Shaum, hadith no: 1981.)

5- Awwabin

-dilaksanakan setelah selesai solat Fardhu Maghrib dan Solat Sunat Bad`iah Maghrib.dilaksanakan antara 6 ke 20 rakaat.

Dari Abu Hurairah R.Anhu bahawa Nabi S.A.W bersabda,” Barang siapa solat 6 rakaat setelah maghrib, di sela-selanya tidak berbicara kotor, maka ia mendapatkan pahala ibadah selama 12 tahun.”

(Hadith Riwayat Tirmizi)

6- Tahajjud

-dilaksanakan pada sepertiga malam,banyak kelebihan dan ganjarannya.ianya amalan yangdisukai Alah S.W.T kerana hambaNya bangun pada malam hari merayu dan merintih padaNya.dilaksanakan sekitar 4 hingga 12 rakaat kalau tidak berkemampuan,2 raakat pun boleh dilaksanakan.jika seseorang itu tidak mampu untuk bangun pada sepertiga malam,dia boleh menunaikan setelah tidur sekejap selepas solat I`sya.

Dari Abu Hurairah R.Anhu bahawa Nabi S.A.W bersabda,” “Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika masih masih tinggal sepertiganya yang akhir. Ia berkata; ‘Mana orang yang berdoa kepadaKu, maka Aku akan perkenankan untuknya doanya. Mana orang yang memohon kepadaku, maka aku akan berikan kepadanya (permohonannya). Mana orang yang meminta ampun dariKu, maka aku akan ampuninya.”

(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

7-Tasbih

- kelebihan dan ganjaran tentang solat ini telah banyak diperkatakan di dalam hadith.

Dari Ibnu ‘Abbas R.Anhu bahwasanya Rasulullah S.A.W bersabda kepada ‘Abbas bin ‘Abdul Muththolib : Wahai ‘Abbas, wahai pak cikku mahukah saya berikan kepadamu?, mahukah saya anugerahkan kepadamu?, mahukah saya berikan kepadamu?, saya akan tunjukkan suatu perbuatan yang mengandung 10 keutamaan yang jika kamu melakukannya maka diampuni dosamu,iaitu dari awalnya hingga akhirnya, yang lama mahupun yang baru, yang tidak disengaja mahupun yang disengaja, yang kecil mahupun yang besar, yang tersembunyi mahupun yang nampak. Semuanya 10 cara. Kamu sholat 4 raka’at setiap raka’at kamu membaca Al-Fatihah dan satu surah. Jika telah selesai maka bacalah Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaaha illallah wallahu akbar sebelum ruku’ sebanyak 15 kali, kemudian kamu ruku’ lalu bacalah kalimat itu di dalamnya sebanyak 10 kali, kemudian bangun dari ruku’ baca lagi sebanyak 10 kali, kemudian sujud baca lagi sebanyak 10 kali, kemudian bangun dari sujud baca lagi sebanyak 10 kali, kemudian sujud lagi dan baca lagi sebanyak 10 kali, kemudian bangun dari sujud sebelum berdiri baca lagi sebanyak 10 kali, maka semuanya sebanyak 75 kali setiap raka’at. Lakukan yang demikian itu dalam empat raka’at. Lakukanlah setiap hari, kalau tidak mampu lakukan setiap minggu, kalau tidak mampu setiap bulan, kalau tidak mampu setiap tahun dan jika tidak mampu maka lakukanlah sekali dalam seumur hidupmu".

(Hadith Riwayat Abu Daud,Hadih no.1297)

Semoga kita semua diberi kekuatan dan dimudahkan oleh Allah S.W.T untuk melaksanakan 7 solatNafi ini terutamanya di bulan Ramadhan ini.

Rujukan:

Bahisti Zewar oleh Hazrat Maulana Ashraf Ali Thanwi Rahmatullahi A`laih muka surat 115 dan 116,Darul Uloom Deoband.
posted by Abdullah_m.e. @ 11:23 AM  
2 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures