Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Berfikiran luas dan terbuka dan berkasih-sayang walaupun berlainan fikrah.(Nasihat berharga untuk para pekerja agama Allah S.W.T)
Friday, March 4, 2011



bahagian ketujuh:Berfikiran luas dan terbuka dan berkasih-sayang walaupun berlainan fikrah.
(Nasihat berharga untuk para pekerja agama Allah S.W.T)



Di dalam usaha atas agama ini,kita perlu menjadi seorang da`ie yang berpandangan luas dan berfikiran terbuka.dengan inilah kerja agama kita akan ada peningkatan.kita tidak boleh berfikiran sempit kerana pemikiran seperti ini di dalam usaha agama akan membuka jalan kepada ketidaksefahaman dan perpecahan di dalam ummah.

Kami, ( Para Awwalin,Akkabir dalam usaha da`wah dan tabligh) menerangkan perkara ini dengan satu contoh yang ringkas.ada satu rakan seusaha kita memiliki sebuah kedai menjual perkakasan (hardware),seorang pelanggan telah datang ingin membeli papan kayu dan bertanya pada pemilik kedai yakni rakan seusaha kita dan bertanya,”berapakah harga satu meter papan kayu?dan dia pun berkata,”satu meter 100 rupee.”dan pelanggan bertanya,”boleh saya minta kurang harganya?” dan dibalas dengan perkataan “tidak” oleh pemilik kedai.pemilik kedai yakni rakan seusaha kita kemudian meneliti pelanggan itu dan baru dia perasaan bahawa dia telah khuruj fisabilillah selama 40 hari besama pelanggan itu,dan kemudian dia berkata,”oh,jemaah@karkun rupanya.”dan dengan segera dia menjawab,”boleh,kamu boleh dapat semter papan kayu dengan harga 50 rupee.”dan pelanggan itu beli dan pulang dengan senang hati.

Tidak lama kemudian pelanggan lain pula datang ke kedainya.dan pelanggan ini juga terlibat dengan usaha agama tetapi berlainan fikrah dan dikenali ramai.dia juga datang untuk membeli barang yang sama dengan pelanggan sebelum ini dan pemilik kedai berkata,” satu meter 100 rupee.” dan pelanggan bertanya,”boleh saya minta kurang harganya?” dan dibalas dengan perkataan “tidak,saya tidak akan memberi sebarang pengurangan harga pada tuan.” Oleh pemilik kedai.

Perniagaan yang dijalankan seperti ini ialah salah. Ini adalah kerana sepatutnya rakan seusaha@pemilik kedai tersebut seharusnya bersifat serta memaparkan kebaikan dan bertimbang rasa kepada para pelanggannya walau dari mana fikrah@fahaman apa sekalipun. Di dalam perniagaan,di samping kita mematuhi syariat di dalam perniagaan,kita juga mestilah belajar dan mengamalkan sifat ehsan (berbuat sesuatu perkara dengan cara yang terbaik).

Kepada pembaca yang dihormati,perkara seperti inilah yang akan menimbulkan perkataan dan pemikiran puak “jemaah tabligh” dan sebagainya.dan ini akan menyebabkan ummah pecah hati dan tidak bersatu.

Kepada pembaca yang dimuliakan,apabila seseorang yang kita jumpa tidak terlibat dengan usaha da`wah dan tabligh malah tidak mengetahuinya,kita seharusnya menunjukkan kebaikan dan bertimbang rasa supaya dengan orang itu lebih rapat,mengenali dan insyaAllah akan membuat usaha agama juga.Apabila kita bersama orang yang terlibat dan membuat usaha atas agama,untuk menjaga hubungan diri kita dan mereka,maka kita berurusan dengan mereka dengan adil dan sama rata.dan dalam perkara ini,keadaan kedua iaitu,hubungan sesama rakan seusaha,sifat ehsan tidak diperlukan kerana apabila kita berurusan sesama rakan seusaha dengan adil dan sama rata, hubungan kita dengan mereka terjaga,dan manakala pekara pertama,iaitu berurusan dengan orang yang tidak terlibat dan tidak mengenali usaha da`wah dan tabligh,sifat ehsan sangat diperlukan supaya hubungan silaturrahim terbina dan mereka akan terlibat dengan usaha da`wah dan tabligh suatu hari nanti,insyaAllah.

Telah dinyatakan di dalam satu hadith bahawa Nabi S.A.W bersabda,

” Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.”

(Riwayat Ahmad)

Oleh itu, perkara seperti ini tidak seharusnya berlaku iaitu dimana apabila kita berjumpa dengan rakan seusaha dan kenalan rapat kita, kita memberi salam dan menegur mereka,sebaliknya,apabila kita berjumpa orang yang tidak kita kenali, kita tidak memberi salam malah menegur mereka sekalipun.

Nasihat dan muzakarah ini,yang mana kita sedang membaca ini, dan sayangnya, sebahagian besar kita lupa untuk mengingati dan ingat perkara-perkara ini.kita hendaklah memberi nasihat dan peringatan antara satu sama lain. Perkara-perkara seperti yang kita baca di dalam bahagian ini adalah sebenarnya untuk diri kita sendiri,terutamanya melibatkan dalaman kita dan islah (pembaikan) diri kita sendiri. Penambaikan dan kesatuan di dalam usaha atas agama ialah dengan menjaga kualiti secara ijtima`i` (beramai-ramai),ja`amiyaat (bekerjasama) dan sebagainya. Dan perkara-perkara asas ini adalah penting di dalam menyatukan ummah dan membentuk ummah secara keseluruhannya.

Usaha atas agama ini ialah usaha atas ummah secara keseluruhannya,bukanlah hak milik mutlak jemaah tertentu,fikrah tertentu,kumpulan tertentu dan persatuan tertentu.perpecahan dan ketidakesatuan hati akan menjauhkan nusrah (bantuan) dari Allah S.W.T untuk ummah ini.

rujukan:

1.“priceless advices for all workers of deen”/"deen ki tamaam karkoon kellie kimti maswur"
By Hazrat Maulana Zeyad Danka(D.B).,under the guidance of Hazrat Maulana Ahmed Suleman Khatani Saheb (D.B).
Darul Mazed,Camperdown,
South Africa.
posted by Abdullah_m.e. @ 4:29 PM  
2 Comments:
  • At March 5, 2011 at 4:45 PM, Blogger Unknown said…

    mashaAllah,tuan,kasih syang itu penting,ikram-mengikrami sesama karkun,dapat satukan hati2 karkun...

    p/s:jemput tuan share pandangan tuan pd artikel terbaru di blog sy...

     
  • At March 6, 2011 at 1:28 AM, Blogger Abdullah_m.e. said…

    kepada anak pendang sekeluarga,tulisan tentang posting `Berfikiran luas dan terbuka dan berkasih-sayang walaupun berlainan fikrah`.ini bukan pendapat peribadi saya,tetapi diterjemah tanpa sedikitpun perubahan.ini nasihat dari para eldest terutamanya Maulana Saad.kita taat pada eldest(amir) adalah usaha agama yang mengikut tertib .buku ini tiada dalam m`sia lagi.harap tuan berlapang dada dan berfikiran terbuka.

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures