Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Bahagian keempat :Pergi ke masjid/surau dengan kenderaan atau berjalan kaki?(Nasihat berharga untuk para pekerja agama Allah S.W.T)
Saturday, February 5, 2011



Bahagian keempat :Pergi ke masjid/surau dengan kenderaan atau berjalan kaki?


Pergi ke masjid/surau dengan kenderaan atau berjalan kaki?

Kita menggunakan anggota yang ada pada tubuh badan kita dan atas penggunaan setiap anggota badan kita yang digunakan untuk kerja agama ini,Allah S.W.T akan memberi ganjaran pada kita.Pada hari ini, kita telah menyerahkan tugas anggota badan yang ada pada kita pada mesin-mesin. Keyakinan kita telah jauh merosot sampai pada tahap seperti ini;dimana saya (Hazrat Maulana Zeyad Danka) sedang berjalan kaki menuju masjid dan seorang hamba Allah telah memberi cadangan dan mengajak saya untuk menaiki kereta. Saya (Hazrat Maulana Zeyad Danka) menjawab,” apakah kesalahan/dosa yang telah dilakukan oleh tayar dan kereta? Kaki kita telah banyak kali melakukan dosa.Apabila kita berjalan kaki ke masjid, dosa anggota kaki kita akan diampun oleh Allah S.W.T.”

Kepada saudara yang dimuliakan,

Kesukaran dan menjalani kesusahan ialah tujuan utama usaha atas agama ini. Dengan kita menjauhkan diri dari mengharap pada mahluk dan kesenangan serta keselesaan ini, kita akan mendapat inspirasi dari susah payah yang telah dibuat oleh orang-orang terdahulu sebelum kita untuk agama Allah S.W.T dan dibimbing serta belajar di dalam usaha atas agama ini. Kita akan mendapat ilham dan bantuan dari Allah S.W.T di dalam menjalankan usaha atas agama dan setanding serta dekat dengan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W.Akhirnya, kita akan dapat membuat usaha atas agama ini dengan usaha da`wah dan tabligh dan secara automatik kita semakin dekat dengan amalan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W.

Semasa Turun perintah Solah,Nabi S.A.W meminta pendapat dan pandangan dari para Sahabat R.Anhum.Namun, Rasulullah S.A.W tidak menerima antara idea yang dikemukakan iaitu dengan menyalakan api besar di atas bukit, meniup trumpet, memalu gendang dan sebagainya untuk memberitahu dan memanggil orang islam untuk solah apabila masuk waktu solah. Para Sahabat R.Anhum semua pulang dan mencari idea lain.Hazrat Abdullah Ibn Zaid Ibn Abdi Rabbih R.Anhu sangat mengambil perhatian dan di dalam fikirannya, dan kerahan akal fikirannya dengan serius memikirkan sampai beliau tertidur. Dalam tidurnya,Allah S.W.T telah mengajarkan azan serta kalimahnya kepada beliau dengan perantaraan malaikat. Apabila dia bangun dari tidurnya,dia terus segera pergi berjumpa Nabi S.A.W.Apabila beliau membaca dan memberitahu azan di depan Baginda,dengan pantas,Baginda menjawab,”ini datang daripada Allah,ianya benar.”Baginda kemudian mengarahkan Hazrat Bilal R.Anhu untuk melaungkan azan.

Dari peristiwa ini,satu pekara penting perlu kita ambil perhatian. Tidak seharusnya seseorang itu,yang mana dia memberi pendapat, dialah orang yang boleh dipertanggunjawabkan untuk membuat seuatu kerja itu. Kerana fikir Hazrat Abdullah Ibn Zaid Ibn Abdi Rabbih R.Anhu,Allah S.W.T telah memberi ilham dan mengajar azan kepada beliau di dalam mimpi dengan perantaraan malaikat. Dan pada Hazrat Bilal R.Anhu, kerana kesulitan dan kesusahan yang telah dialami oleh beliau sejak dari mengucap kalimah syahadah lagi, dia mengalami penderitaan hanya untuk percaya dan yakin tiada Tuhan selain Allah S.W.T, maka Allah S.W.T telah memuliakan beliau untuk menjadi muazzin yang pertama melaungkan azan. Kerana itulah, orang yang menghadapi kesulitan,kesusahan dan pengorbanan yang tinggi untuk usaha atas agama ini diterima Allah S.W.T.

Kepada saudara yang dimuliakan,

Sama juga seperti Azaan, Mesyuarah juga satu amal yang besar. Perkara-perkara penting yang perlu dibincang dan dibawa ke dalam mesyuarah ialah:

i-apakah tugas yang belum diselesaikan lagi,adakah keperluan agama yang diperlukan tuntuk perkara yang akan datang?(takaza agama)

ii-siapa yang harus ambil tanggungjawab?

iii- bagaimana tugas itu hendak dilaksanakan?

Setiap orang harus bekerjasama di dalam membuat dan melaksanakan tanggungjawab ini.


rujukan:

1. Hayatus Sahabah (lives of companions of Nabi S.A.W)
By Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahmatullahi Ala`ih.

2.“priceless advices for all workers of deen”/"deen ki tamaam karkoon kellie kimti maswur"
By Hazrat Maulana Zeyad Danka(D.B).,under the guidance of Hazrat Maulana Ahmed Suleman Khatani Saheb (D.B).
Darul Mazed,Camperdown,
South Africa.
posted by Abdullah_m.e. @ 9:01 PM  
3 Comments:
  • At February 7, 2011 at 2:22 PM, Anonymous karguzaridakwahiman said…

    Assalamu'alaikum tuan,

    Syor tuan letak archieve kat sidebar agar nampak post yang terkini.

    Pabila saya buka page permulaan 'pengenalan nasihat yang berharga', tidak kedapatan kesinambungan artikel melainkan artikel2 yang lepas. Kena klik paga laman utama barulah nampak pautan ke artikel bahagian2 (1-4) Nasehat untuk pekerja agama tersebut.

    Saya wat hebahan post 'pengenalan' ini. Sangat bermanfaat, Insya'Allah.

    _

     
  • At February 7, 2011 at 7:29 PM, Anonymous karguzaridakwahiman said…

    Di entry pengenalan juga, semacam tiada kata pengantar daripada Maulana Ahmed Suleman Khatani.

    Jika buat edisi e-book pdf atau cetakan (jika ada penerbit yang sudi) @ buat cetakan sendiri, usaha yang sangat baguzz.

    Semoga Allah beri ganjaran atas usaha murni tuan.

     
  • At February 7, 2011 at 10:23 PM, Blogger Abdullah_m.e. said…

    wa`alaikumussalam..terjemahan kata penghantar 2 masih belum siap sepenuhnya..dan posting tentang kata penghantar itu akan diupdate dari semasa ke semasa..

    pada blog ini,archieve,hanya diletak dalam bulan shj,kerana ia adalah setting asal pembuat skin blog ini,saya tidak dapat mengubahnya..

    banyak lagi kekurangan,kalau ada yang sudi membantu,insyaAllah saya terima dengan senanang hati..

    terima kasih atas terguran,

    jazakaAllah.

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures