Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Bahagian ketiga :realiti kesusahan dalam hidayah dan Kesabaran sehinggalah di dalam perkuburan.(Nasihat berharga untuk para pekerja agama Allah S.W.T)
Wednesday, February 2, 2011




Bahagian ketiga :realiti kesusahan dalam hidayah dan Kesabaran sehinggalah di dalam perkuburan.


realiti kesusahan dalam hidayah

Salah satu prinsip asas yang perlu kita ketahui ialah,walau apapun kesusahan dan kesulitan yang kita hadapi sekarang dan masa akan datang di dalam jalan ini, Allah S.W.T telah menetapkan bahawa ianya sebagai petunjuk dan rahmat (hidayah) untuk ummah. Kerana, jika seseorang itu berkehendakkan hidayah untuk ummah, maka ia tidak boleh walau sekalipun membenci, mengeluh serta bersangka buruk pada Allah S.W.T di dalam menghadapi kesusahan dan kesulitan di dalam berkerja untuk agama Allah S.W.T.

Ini bukanlah jalan untuk bersenang-lenang dan bermudah dalam sesuatu perkara.Apabila kita hendak menjadi mudah untuk diterima orang, dan hendak dihormati serta dipandang tinggi,maka kita akan menjdi orang yang diajak,bukan yang mengajak. Sesiapa yang bekerja untuk agama Allah S.W.T iaitu jalan ini,dia akan menghadapi kesusahan dan kesulitan, dan nanti, dia juga akan perlu mengabaikan, memaafkan,mengatasi dan mencari kemaafan,untuk dirinya sendiri dan juga orang lain.

Perkara inilah yang kita akan jumpa lagi dan lagi di dalam kitab Hayatus Sahabah karangan Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahamtullahi A`laih. Inilah kenapa sebahagian pembacaan kita secara persendirian (infra`di muta`alah) ialah dengan penuh konsentrasi,dalam pembelajaran, yang mana kita harus membaca beberapa peristiwa yang ada di dalam kitab Hayatus Sahabah. Apabila ktia tidak membaca kitab ini, maka usaha agama kita akan menjadi sangat terbatas dan terhad. Kita akan terlibat dengan beberapa aspek di dalam agama dan kita menyangka bahawa kita telah membuat usaha da`wah dan tabligh. Inilah kenapa Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahamtullahi A`laih pernah berkata,” Tujuan usaha atas agama bukanlah kerana melibatkan sebahagian aspek dan golongan di dalam agama untuk menyebarkannya, tetapi tujuan utama dalam usaha atas agama ialah di dalam keseluruhan agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W dan pengamalan para Sahabat R.Anhum di bangkitkan semula dan ianya berkembang.”

Kesabaran sehinggalah di dalam perkuburan.

Di dalam menjadi pekerja agama Allah S.W.T,kita biasa dengar dari para Akkabir dan Awwalin di dalam usaha da`wah dan tabligh bahawa,”perkuburan atau medan usaha di dalam seorang da`ie ialah sifat kesabaran.Kita haruslah mempertahankan dan bertahan sampai ke tahap ini,walaupun kita ditakdirkan syahid di dalam mempertahankan agama Allah S.W.T. Semasa Nabi Muhammad S.A.W meninggal dunia, perisai dan baju dirah besi Baginda telah ditukarkan sebagai bayaran pinjaman dinar yang telah dibuat Baginda semasa Baginda hidup. Kerananya, Nabi Muhammad S.A.W meninggal dunia dengan keadaan berhutang.

Kesusahan dan kesulitan seperti inilah telah dialami supaya Ummah dapat mempelajari bahawa dengan menjalani kesusahan,ini akan membawa kepada kesempurnaan dalam sifat dan rohani kita. Penjagaan diri kita bermula dari perkara ini.


rujukan:

1. Hayatus Sahabah (lives of companions of Nabi S.A.W)
By Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahmatullahi Ala`ih.

2.“priceless advices for all workers of deen”/"deen ki tamaam karkoon kellie kimti maswur"
By Hazrat Maulana Zeyad Danka(D.B).,under the guidance of Hazrat Maulana Ahmed Suleman Khatani Saheb (D.B).
Darul Mazed,Camperdown,
South Africa.
posted by Abdullah_m.e. @ 10:01 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures