Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Usaha Da`wah,,tulang belakang pada agama.(Nasihat berharga untuk para pekerja agama Allah S.W.T)
Sunday, February 20, 2011


Bahagian keenam:Usaha Da`wah,,tulang belakang pada agama.
(Nasihat berharga untuk para pekerja agama Allah S.W.T)



Ya ,setiap bahagian dan aliran di dalam agama akan dihidupkan dan diamalkan dengan perantaraan usaha da`wah. Dalam realiti kehidupan ini,ianya adalah perkara yang benar (haq) dan kita tidak boleh menafikan kesan menghidupkan dan mengamalkan agama dengan usaha da`wah.

Kepada pembaca yang dimuliakan,sekarang kita hendaklah fahami perkara ini dengan baik. Tujuan/objektif kerja ini (usaha da`wah) ialah untuk mengeluarkan hasil,iaitu menghidupkan dan mengamalkan agama. Jadi,bagaimana dan kenapa usaha da`wah iaitu kerja para Ambiyaa` Alaihi Mussolatu Wassalam ini boleh menghalang dan berlaku ketidak sefahaman (konflik) dengan cabang-cabang dan aliran-aliran yang ada di dalam agama islam?

Kami,(Para Awwalin,Akkabir dalam usaha da`wah dan tabligh) menerangkan di sini dengan jelas dan terbuka,bahawa,kita hendaklah memahami bahawa untuk menolak atau merendah-rendahkan usaha agama dari aliran dan cabang yang berbeza di dalam agama,ialah satu perkara dimana kita tidak ada kebeanran (ijazat), hak malah menafikannya.

Dan sebenarnya,kita harus menjauhkan diri kita daripada berkata-kata tentang perkara yang berlawanan dari agama dan kebatilan (menyimpang jauh dari agama) dalam masa yang sama.Allah S.W.T berfirman:



"dan janganlah kamu cerca benda-benda Yang mereka sembah Yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka apa Yang mereka telah lakukan."

(Al-An`am :108)

Ada sekali Nabi S.AW. mengarahkan para Sahabat R.Anhum dengan berkata:”janganlah kamu bersumpah atas kedua orang tua kamu.” Dan Para Sahabat R.Anhum memberikan respon pada Nabi S.A.W,”ya Rasulullah,siapalah yang akan menghina orang tuanya sendiri dengan melakukan perbuatan itu.”.Nabi S.AW menjawab dengan berkata,” Apabila kamu bersumpah atas kedua orang tua seseorang yang lain,tetapi sebenarnya dalam masa yang sama kamu sendiri telah menghina kedua orang tua kamu sendiri.” Jadi apabila kita menghina atau merendah-rendahkan orang tua seseorang,kita sebenarnya dalam masa yang sama telah menghina orang tua kita sendiri. Inilah petunjuk(hidayah) yang diberikan pada kita dari Al-Quran.

rujukan:

1. Hayatus Sahabah (lives of companions of Nabi S.A.W)
By Hazrat Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahmatullahi Ala`ih.

2.“priceless advices for all workers of deen”/"deen ki tamaam karkoon kellie kimti maswur"
By Hazrat Maulana Zeyad Danka(D.B).,under the guidance of Hazrat Maulana Ahmed Suleman Khatani Saheb (D.B).
Darul Mazed,Camperdown,
South Africa.
posted by Abdullah_m.e. @ 2:53 AM  
2 Comments:
  • At February 24, 2011 at 6:27 PM, Anonymous Anonymous said…

    usaha dakwah bagi umat ini adalah umpama pekerjaan meneroka hutan belantara dijadikan ladang..kerja yg sangat berat, sukar dan penuh bahaya dan risiko ialah membersihkan hutan belantara dari segala pokok2 semak samun binatang buas dan jin bertendang menjadi tanah lapang yg gembur dan sedia ditanam biji benih..kemudian menanam benih dan memelihara sehingga tumbesar dan mengeluarkan hasil..lalu dibawa kepada manusia supaya dimanfaatkan..mereka yg dipilih oleh Allah, diberi hidayah akan mendapatkan hasilnya dan menikmatinya. selain dari itu enggan dan tetap dalam kemelaratan..

     
  • At February 24, 2011 at 9:45 PM, Anonymous karguzaridakwahiman said…

    @Anonymous,

    copas tamthil tuan.

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures