Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
kisah orang lama mewat bayan di hadapan seluruh ulama-ulama dari india..
Monday, November 15, 2010


nah maduhu wanusolli wanusallimu a`la rasulihil kariim,wa a`la alihi wasohbihi wa atba`ihi namalitiddinil qawwim..

kami memuji dan berselawat ke atas Rasul yang mulia dan ke atas Ahli keluarganya,para Sahabatnya dan para Tabi`in yng mendukung agama dan mendirikannya..

kisah ini terjadi semasa ijtima bhopal,india pada tahun 1940-an..Maulana Muhammad Ilyas Khandahlawi,Amir jemaah semasa itu,telah memutuskan seorang (meiji) yang buat usaha dakwah tabigh dari mewat untuk bayan (penerangan) maghrib semasa ijtima bhopal.

Beliau telah berjumpa kembali Maulana Ilyas dan memberitahu beliau tidak bersedia kerana memikirkan beliau ialah orang awam,sedangkan orang yang duduk di dalam majlis ialah ulama-ulama dari seluruh india.maka Maulana Ilyas telah berkata,"ini pilihan Allah,buat kerana Allah..".

Maka selepas solat maghrib,beliau telah solat hajat 2 rakaat meminta pada Allah,agar diberi hidayah dan kalam untuk tunaikan takaza bayan ini..setelah selesai solat,badan beliau mengigil2 dan berpeluh..

Apabila tiba masa untuk beliau bayan,maka beliau telah duduk di kerusi yang disediakan dan beliau menangis2 kerana apa yang mahu diucapkan dihadapan para2 ulama dari seluruh india yang datang ke ijtima.

Setelah memuji Allah dan berselawat ke atas RasulNya,Muhammad S.A.W...

beliau berkata,"Tuan-tuan,kita perhatikan keadaan di dalam sebuah keluarga..seorang ibu menyuruh anak-anaknya yang terdiri dari abang dan adik untuk mengangkat cawan yang berisi minuman untuk tetamu ke ruang tamu.Maka abang dan adik ini mengangkat dan tanpa disengajakan,adik telah terjatuhkan cawan tersebut.

dari segi logik akal,ibu mesti memarahi adik tersebut,TETAPI,ibu memarahi abangnya kerana tidak mengajar dan memberi panduan kepada adiknya cara-cara untuk mengangkat cawan dengan selamat.

Begitulah juga dengan Tuan-tuan,pada hari Akhirat kelak,Allah akan mencari dahulu para ulama,kerana mereka orang yang lebih berilmu dan berpengetahuan.orang awam orang yang kurang pengetahuannya akan diadili kemudian..dan Allah akan murka jika kita (para ulama) tidak menjalankan dakwah."

beliau juga berkata,"tuan-tuan (para ulama),mengajar di tempat pengajian satu amanah,begitu juga dakwah,ia juga satu amanah yang diwariskan dari ambiyaa` Alaihi Musollatu Wassalam.jika kita orang yang lebihberpengetahuanini tidak membuat dakwah dengan cara Nabi S.A.W,rumah ke rumah,pintu ke pintu berjumpa setiap saudara kita,bagaimana orang awam hendak membuat usaha dakwah jika kita tidak mulakan dahulu?
dan bagaimana kita hendak mengajar jika kefahaman Quran dan Hadith kita kurang kerana kita tidak membuat dakah seperti para Sahabat?Para Sahabat mudah memahami kehendak Quran dan Hadith kerana asbab pengorbanan dan susah payah mereka untuk agama ini..begitu juga dengan kita,tuan-tuan..
Allah tidak akan mencari orang awam dahulu di hari akhirat kelak kerana tidak membuat dakwah,tetapi Allah mencari kita dahulu,tuan-tuan(para ulama)..

Pada masa ini semua ulama dari seluruh india yang duduk di dalam majlis menangis teresak-esak tidak berhenti..kemudian beliau berkata,"siapa di kalangan tuan-tuan (para ulama) yang sedia untuk tunaikan amanah dakwah ini dengan keluar di jalan Allah berjumpa orang-orang awam untuk sebarkan dakwah agama ini?maka hampir keseluruhan para ulama yang duduk di dalam majlis memberi nama dan azam kepada jemaah pencatat(jemaah tasykil) dan selepas ijtima,kesemua para ulama dari seluruh india telah bertebaran ke seluruh india untuk keluar berdakwah..

bayan meiji tersebut ringkas,tetapi memberi makna yang mendalam dan menusuk kalbu hati para ulama yang duduk di dalam majlis...

semoga Allah beri kita peluang dan hidayah untuk kita ambil iktibar amalkan dan sampaikan..

kisah ini diceritakan pada saya oleh brother muhammad akhtar,dari Rai Bareily,uttar pradesh india daripada Meiji Mehrab semasa saya khuruj fisabilillah d sana.
posted by Abdullah_m.e. @ 8:53 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures