Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
musim `final exam` student ipta/ipts sudah bermula..
Thursday, October 28, 2010




nah maduhu wanusolli wanusallimu a`la rasulihil kariim,wa a`la alihi wasohbihi wa atba`ihi namalitiddinil qawwim..

musim `final exam` untuk kebanyakan student ipta/ipts sudah bermula..di dalam bulan november ini..dan cuti di hujng november hingga awal januari tahun depan,insyaAllah..

kepada semua student termasuk diri saya sendiri,Adanya perlu untuk kita mengulangkaji dan membuat semula semua tutorial2 dan kertas test yang telah kita dapat kembali dari pengajar kita..

dan kita sebagai pelajar di dalam keyakinan kita hendaklah MENAFIKAN bahawa apa yang kita usahakan,itulah kejayaan kita..TETAPI apa yang dapat resultnya nanti adalah datang dari Allah..

student2 yang biasa keluar 3,40 hari dan4 bulan biasanya kita ditarghib dengan "apa yang kita buat,khususi,taklimi,ghasyt,bayan ini semua adalah hanya 10% sahaja, untuk ummat mendapat hidayah,90% datang dari Allah..kita bangun malam doa minta hidayat untuk ummat,merayu pada Allah.."

begitu juga dengan konsep pembelajaran kita,perlu student untuk bersifat `humble` (rendah diri) pada Allah,kerana Allah yang berkuasa,mengawal segala-galanya..dan kita ini taraf memang HAMBA pun,tidak perlu nafikan perkara ini..

Result yang kita dapat untuk semester ini samada baik ataupun kurang baik,kita kena bersyukur,janganlah apabila result kita baik kita bersyukur,apabila result kurang baik,kita menjadi kufur pada Allah,Nau`zubillah..

dan apabila habis final exam,ada cuti lebih kurang dalam sebulan beberapa hari,luangkanlah sedikit masa ini untuk agama Allah,supaya ktia tidak lupa MAKSUD HIDUP BAGI SETIAP MUSLIM,iaitu:



(Al-A`sr)

1. Demi Masa!
2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian -
3. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.

buatlah PENGORBANAN diri,harta dan masa yang sedikit ini untuk ambil tanggungjawab fikir dan kerisauan Nabi S.A.W pada ummat..

3 hari,10 hari,15 hari,20 hari,atau 40 hari..ikut kemampuan kita..janganlah kita tidak bagi masa langsung...lapangkanlah masa sedikit..

penulis insyaAllah dapat bagi masa 10-15 hari,x dapat nak beri 40 hari,kerana kerja2 projek tahun akhir akan bermula pada cuti semester ini..mudahan pembaca semua selitkan nama saya dalam doa..supaya saya dapat tambah PENGORBANAN untuk agama Allah ini...

di sini saya selitkan tertib2 student buat usaha dakwah dan tabligh yang saya ingat ,untuk renungan kita bersama...

tertib student buat usaha dakwah dan tabligh

- tiap2 bulan keluar 1,1/2 hari (awam 3 hari)

-sebulan sekali pergilah ke markas yang terdekat (selangor dan kl di masjid jamek bandar baru sri petaing,kl.)

-taklim harian masjid (1/2 jam@ada lebih ,bagus),cuba juga mulakan di bilik@rumah sewa..

-ghasyt (ziarah 1st di tempat kita tinggal,kes student,asrama@hostel,student duduk luar,di kawasan tempat tinggal),ziarah 2nd di tempat diputuskan oleh mesyuarat halaqah tempat kita bermastautin.

- mesyuarat harian tiap2 hari 5-15 minit di masjid/surau kita.mesyuarat panjang seminggu sekali dalam15-45 minit. semingu sekali hantar wakil ke mesyuarat halaqah untuk karkuzari (beri laporan) dan ambil takaza (keperluan agama).

-hidupkan amalan masjid ke arah 2jam 1/2 tiap2 hari...amalan khususi dan dti juga dibolehkan (dakwah dan taklim)


dan kesemua perkara tersebut apabila tiba 2 minggu@kurang dari tarikh mula exam,diberhentikan smentara kecuali:

-taklim harian
-mesyuarat harian dan panjang.
-khususi ringkas untuk yang ada azam keluar masa cuti semester.

dan bila cuti panjang boleh bagi masa 40 hari jika cuti panjang dan jika cuti x berapa nak panjang,bagi separuh cuti untuk keluar dan sseparuh lagi ada di kampung kita khidmat pada keluarga..

semoga Allah bagi kita hidayah,kita dapat amal, dan sampaikan..

jazakaAllah..
posted by Abdullah_m.e. @ 3:51 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures