Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
azan berkumandang,biasa kita mendengar,dan tuntutan dan mafhum azan..
Sunday, October 31, 2010

nah maduhu wanusolli wanusallimu a`la rasulihil kariim,wa a`la alihi wasohbihi wa atba`ihi namalitiddinil qawwim..

kami memuji dan berselawat ke atas Rasul yang mulia dan ke atas Ahli keluarganya,para Sahabatnya dan para Tabi`in yng mendukung agama dan mendirikannya..

“Pemberitahuan daripada Allah dan RasulNya kepada sekalian manusia.”
(Surah at-Taubah: 3)

“Apabila tiba waktu sembahyang hendaklah salah seorang kamu melakukan azan dan yang lebih tua daripada kamu hendaklah menjadi imam.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


“Jika kamu berada bersama-sama dengan kambing kamu atau di kebun kamu dan engkau berazan untuk sembahyang. Hendaklah engkau angkatkan suara menyeru orang bersembahyang, sebab suara orang yang azan tidak didengar oleh jin atau manusia ataupun sesuatu kecuali dia menyaksikan baginya pada Hari Akhirat.”
(Riwayat Bukhari)


Di atas muka bumi ini,kita mendapati bahawa hari ini manusia sibuk mencari keperluan mereka..dan nau`zubillah, ada yang sampai terlepas pandang perintah Allah SW.T.

di atas muka bumi ini,di tempat di serata dunia,berkumandang azan sebanyak 5 kali sehari..bagi yang memahami,segala pekerjaan mereka mereka akan tangguhkan sebentar,dan di dalam azan bukan sahaja terletak waktu untuk solat,tetapi sebenarnya,satu pengumuman (announcement) dari kalimah azan bahawa:

الله أكبر
Allahu Akbar 4x

(Allah is greater than any description)

;tiada perkara yang lebih besar dari perintah Allah,segala 4 unsur asas untuk semua benda,air,api,angin dan tanah kecil,kereta kecil,rumah banglo kecil,duit kecil..yang BESAR IALAH ALLAH. Semua benda selain Allah ialah mahluk.


أشهد أن لا اله إلا الل
Ash-had an la ilaha illa llah 2x

(I testify that there is no deity except for Allah)

;satu pengakuan dari setiap orang islam dan beriman bahawa tiada Tuhan selain Allah..di sini secara umum,hak kalimah ini ialah kita ingin mengeluarkan apa yang tersimpan dalam hati kita ni yang selama ni besar hendak dinganti dengan kebesaran Allah.
inilah amalan Ambiyaa` Alaihi mussolatu wassalam,Nabi S.A.W dan Sahabat R.Anhum..mereka menunaikan hak kalimah iaitu percakapan yang membesarkan Allah,walaupun iman mereka telah diitiraf oleh Allah,tetapi mereka masih berusaha memperbaharui iman mereka dengan percakapan yang membesarkan Allah dan mengecilkan mahluk. dan perintah Allah ialah sumber kejayaan bagi perkara keperluan yang lain.

أشهد أن محمدا رسول الل
Ash-hadu anna Muħammadan rasulullah 2x

(I testify that Muhammad is a Messenger of Allah)

;satu pengakuan dari setiap orang islam bahawa Muhammad S.A.W ialah pesuruh Allah
di sini secara umum,hak kalimah ini ialah kita ingin menafikan bahawa hanya jalan yang telah ditunjukkan oleh Nabi S.A.W akan bawa kita kejayaan dunia dan akhirat kita. Sahabat R.Anhum ialah goongan yang telah mencintai Nabi S.A.W sepenuhnya dan menjadikan kehidupan Nabi S.A.W,dari segala aspek termasuk zahir,batin,amalan,ara hidup dan fikiran baginda..mereka menunaikan hak kalimah iaitu membawa cara Nabi S.A.W di dalam kehidupan mereka,dan sampai masanya kitia mesti mengikuti jalan Nabi S.A.W yang telah diamalkan yang telah ditunjukkan oleh Sahabat R.Anhum.

حي على الصلاة
Hayya 'ala-salatt 2x

(The time for prayer has come)

;satu pengumuman bahawa ketika ini PERINTAH ALLAH ialah yang paling besar kita kena laksanakan.dan perintah UTAMA ialah solat.sesiapa yang tidak menyambut perintah Allah pada masa ini termasuk di dalam kalangan orang2 yang rugi.dan datang tunaikan perintah Allah di rumah Allah..iaitu masjid.

حي على الفلاح
Hayya 'ala 'l-falah 2x

(let go and get the success)
;satu pengumuman untuk orang yang beriman,sesiapa yang nak berjaya,besarkan Allah dari segala-galanya,amalkan Sunnah Nabi S.A.W dan tunaikan solah.datanglah ke rumah Allah.satu iklan dari Allah,sesiapa nak berjaya,datanglah tunaikanlah solat di tempat azan dilaungkan.

الله أكبر
Allahu Akbar 2x

(Allah is greater than any description)

;Allah ingatkan bahawa peintahNya ialah paling besar.masa ini perintah solat paling besar.peringatan semua (reminder)

لا إله إلا الله
La ilaha illallah 1x

(There is no deity except for Allah)

;tiada tuhan selain Allah,kita sebarkan mafhum kalimah dengan menyampaikan kalimah dan sebarkan ke searata alam.inilah maksud Ambiyaa` Alaihi mussolatu wassalam,Nabi S.A.W dan Sahabat R.Anhum dihantar untuk sebarkan agama Allah S.W.T dan sudah tiba masanya giliran kita untuk ambil dan sambung tanggungjawab dan amana ini kerana Nabi tidak akan dihantar selepas penutup segala Nabi,Muhammad S.A.W,Sahabat R.Anhum,Tabii`,Tabieen telah tunaikan tanggungjawab mereka,sekarang tiba masa untuk kita..

"Invite (mankind) to the way of your Lord with wisdom and beautiful preaching and reason with them in the best manners possible." [al Nahl 16/125]

kepada orang islam dan beriman yang mahu berjaya dunia dan akhirat,sambutlah takaza(keperluan agama) ini,tunaikan perintah solat waktu azan dilaungkan,tinggalkan sebentar pekerjaan/keperluan kita.


semoga Allah beri kita peluang dan hidayah untuk kita ambil iktibar amalkan dan sampaikan..


JazakaAllahu Khair.

diterjemah oleh :
muhammad_efendie

http://ghostridermujahid.blogspot.com/

dari sumber/source from :

- llecture of Maulana Muhammad Patel,Walthamstow,London,England. (english)

- CallToMuslimsTBecomeAnUmmah by Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi Rahamatullah Ala`ih. (english and urdu)

- An easy formula for islah by Maulana Ashraf Ali Thanwi Rahamatullah Ala`ih. (arab dan urdu)

- Al-Fiqh al-Manhaji Kitab Fiqh Mazhab Syafie, Jilid 1, Terbitan Pustaka Salam Sdn. Bhd., Karangan Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha & Ali asy-Syarbaji. (melayu)
posted by Abdullah_m.e. @ 9:59 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures