Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Muzakarah dan mesyuarat penting di Banglawalee Masjeed,Basti Hazrat Nizammuddin,India pada bulan mac 2011
Saturday, April 16, 2011



Muzakarah dan mesyuarat penting di Banglawalee Masjeed,Basti Hazrat Nizammuddin,India pada bulan mac 2011.


Alhamdulillah, di sini saya sertakan laporan muzakarah dan mesyuarat semperna jour`e untuk kawasan north america merangkumi United States dan Canada.laporan ini telah dibri oleh Hazrat Maulana Muhammad Juned Damaat Barakaatuh di dalam laman web http://attablig.blogspot.com dan link asal iaitu master web http://www.attablig.co.cc/ yang dikendalikan hazrat. semoga laporan ini memberi kita kerisauan dan kita ambil keputusan untuk menjadikan usaha atas agama Allah S.W.T tanggungjawab dan maksud hidup kita,insyaAllah.

muzakarah/panduan diberi para masyaikh semasa Karguzari(laporan) usaha da`wah di amerika utara.

para masyaikh yang terlibat:

1. Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Damaat Barakaatuh.
2. Hazrat Maulana Muhammad Zubair ul-Hassan Khandahlawi Damaat Barakaatuh.
3. Hazrat Maulana Muhammad Jamshed Khandahlawi Damaat Barakaatuh.
4. Hazrat Maulana Saed Ahmed Khan Damaat Barakaatuh.
5. Hazrat Maulana Ahmed Lat An-nadwi Damaat Barakaatuh.
6. Hazrat Maulana Ibrahim Dewla Damaat Barakaatuh.
7. Proffesor Abdul Halim Damaat Barakaatuh.
8. Bhai Muhammad Farooq Damaat Barakaatuh.
9. Meiji Azimat Damaat Barakaatuh.
10. Professor Sanaa Suhan Damaat Barakaatuh.

tertib usaha da`wah dan tabligh di amerika utara.


1. soalan dan jawapan tentang halaqah yang telah diberi tanggungjawab terhadapa halaqah lain? berapa banyak jemaah dari halaqah yang hidup 5 amal dan mereka datang membantu halaqah yang lemah?adakah apabila sesuatu jemaah telah ditetapkan di kawasan-kawasan tertentu,jemaah seharusnya ke situ dan menyempurnakan sepenuh usaha dan masa mereka disana,dan jangan mengambil masa mereka di kawasan lain.

Panduan terbaru dari para Masyaikh:

2. kriteria jemaah yang akan dihantar untuk membantu menghidupkan masjid bukanlah bergantung kepada bilangan masjid,dan dimana jemaah akan tinggal di halaqah itu. Kriteria yang sebenar ialah berapa ramai orang islam tinggal di kawasan itu dan menurut mereka(syura) bagaimana menyusun dan menhantar jemaah untuk buat usaha di kawasan orang islam.pentingnya untuk menghantar jemaah di tempat yang masih tiada masjid,tetapi populasi orang islam di kawasan itu ada.


3. halaqah yang hidup 5 amal masjid harus menghantar jemaah untuk membantu halaqah yang masih lagi belum wujud masjid dan tempat yang masjid masih tidak hidup amal dan solah fardhu.

4. halaqah yang hidup 5 amal masjid harus menghantar jemaah sempurna 4 bulan ke halaqah yang masih lagi belum wujud masjid dan tempat yang masjid masih tidak hidup amal dan solah fardhu dan bukan sahaja jemaah 40 hari.dan hantar jemaah yang mana berpengalaman untuk menghidupkan kawasan yang tidak hidup amalan masjid dan solah fardhu.jangan hantar jemaah yang pergi hanya untuk menghabiskan masa mereka.

5. hantarlah jemaah orang lama di dalam usaha da`wah untuk keluar di seluruh kawasan amerika utara,jangan hantar mereka ke negara luar.untuk jemaah orang baru hantar mereka ke india,pakistan dan bangladesh.jangan terima takaza untuk negara luar yang meminta jemaah,tetapi fokus pada keluarkan jemaah untuk keluar di seluruh kawasan amerika utara.Hazrat Maulana Ihnaa`mul Hassa Khandahlawi Rahmatullahi A`laih ada menyatakan beberapa belas tahun yang lepas pentingnya perkara ini.

Amalan masjid:da`wah,taklim dan Istiqbal

muzakarah bersama Hazrat Maulana Muhammad Saad Khandahlawi Damaat Barakaatuh.

1. Beliau menekankan perlu untuk menhidupkan amalan ini di masjid.

2. tidak semestinya amalan ini hanya dibuat sekali setiap hari.boleh dibuat beberapa kali sehari bergantung pada kelapangan masing-masing.

3. matinya amalan masjid akan menyebabkan matinya agama islam.

4. jemaah dari marhalah lain yang perlu membantu marhalah yang dalam usaha menghidupkannya.

5. marhalah yang telah hidup amalan ini harus membantu marhalah yang masih dalam usaha menghidupkannya.dan hantar mereka yang ada di marhalah yang masih belum hidup amalan ini ke marhalah yang hidup supaya mereka boleh belajar dari marhalah tersebut.

6. in ialah amalan Masjid Nabawi di zaman Nabi S.A.W.berilah bayan hidayah yang sempurna untuk jemaah yang akan keluar 40 hari,4 bulan dan beri panduan dan ingatan supaya mereka membuat dan menghidupkan amalan ini semasa keluar di kawasan yang mereka pergi.

7. untuk menghidupkan amalan masjid berdasarkan takaza mesyuarat, jangan samakan ziarah khusus dengan ziarah umum.ziarah setiap rumah,dan bawa setiap muslim ke masjid untuk da`wah.

8. apabila sesuatu azab telah ditetapkan di kawasan tertentu,apabila kawasan itu hidup amalan masjid,maka azab ini akan tertolak dan tidak dijatuhkan oleh Allah S.W.T

9. tertib untuk 2 jam setengah .boleh dijalankan apabila ada 8 orang pada satu-satu masa.tidak semestinya ada orang lama.dan jika kurang dari itu,maka tidak semestinya dijalankan dalam masa 2 jam setengah.

3 hari (72 jam):perbincangan penting dan panduan

tidak seharunya kita keluar kurang dari 3 hari dalam sebulan.apabila jemaah kurang dari 3 hari dihantar,maka jemaah tidak sempurna untuk 3 hari dan buat usaha di sesuatu tempat dalam 3 hari.sempurnakanlah jemaah dalam masa 3 hari dengan menambah pengorbanan.buat usaha penuh selama 3 hari dan semua orang mengusahakannya.


8 jam sehari,4 bulan setiap tahun,10 hari setiap bulan.

1.berilah masa dan da`wah dan jangan terkesan pada kehidupan kita.tasykil untuk 8 jam setiap hari dan dalam masa yang sama untuk 4 bulan setiap tahun dan 10 hari setiap bulan.

2. keluar 4 bulan dalam sekali perjalanan dengan sempurna 3 kali 40 hari dan jangan 40 hari diasingkan dan harus bersambung.

usaha wanita (masturat)

1.penting usaha untuk hiduak taklim masturat di setiap halaqah dan buat usaha untuk hidupkan taklim masturat setiap minggu disetiap halaqah.

2. penting untuk orang lama ambil tanggunjawab untuk usahakan supaya orang baru dan ada isteri/muhrimnya dijemput untk hadir taklim masturat mingguan.taklim mastruat mingguan bukanlah hanya untuk orang yang berkeluarga sahaja,malah untuk setiap wanita di kawasan itu.

3. jaga tertib untuk jemaah masturat yang hendak keluar 3 hari dan 40 hari.

4. pastikan ada bayan di dalam taklim masturat.dan kandungan bayan ada targhib dan tasykil untuk keluar.

5. usaha untuk adakan jou`re khas untuk masturat.

6. fikir dan usaha bagaimana uuspaya masturat yang telah keluar 10 hari dapat keluar 40 hari.dan tingkatkan pengorbanan mereka dari 3 hari ke 10 hari dan 40 hari.

7. keperluan untuk taklim masturat: apabila da beberapa masturat yang telah keluar 10 hari ataua3 hari sebanyak 3 kali dan dimana da orang lama dan masturat yag faham usaha ini,maka taklim astruat boleh diadakan.tidak semestinya menunggu masturat yang sudah keluar 40 hari baru dibuat.

8. membawa dan meminta izin untuk membuat taklim masturat di mseyuarat halaqah.

usaha untuk para ulama

1. penting untuk fikir supaya para ulama dan menyusun dan berbincang dengan para ulama yang hendak keluar.

2. fikir untuk para ulama yang telah keluar 1 tahun untuk membaca kitab hayatus sahabah pada malam shabguzzari yakni malam perhimpunan.

3. para ulama yang telah keluar 1 tahun,bentang takaza 4 bulan setiap tahun kepada mereka.susun dan rancang pengurusan masjid/madrasah tempat mereka bertugas.kepada para ulama yangsudah keluar 4 bulan,bentang takaza keluar 1 tahun kepada mereka.

4. gunakan dan sediakan para ulama untuk keluar 1 tahun.apabila para ulama digunakan,maka mereka akan aktif.

kawasan yang tiada masjid

1. cari dan perhatikan tempat yang mana ada orang islam,tetapi tiada azan dan solah fardhu berjemaah.cari tempat tersebut dan hidupkan amal.

pembacaan kitab Hayatus Sahabah

1.pembacaan kitab hayatus sahabah semasa malam berkumpul (shabguzzari) wajib diadakan dan penting juga untuk kita baca secara infradi (individu)

2. siapakah yang boleh membaca kitab hayatus sahabah di dalam malam shabguzaari:
- untuk bukan arab,para ulama yang telah keluar 1 tahun
- di kalangan orang arab,sesiapa pun boleh membacanya.kitab hayatus sahabah adalah
bacaan ijtima`e(beramai-ramai) bagi orang arab.

3. kitab hayatus sahaba hanya boleh dibaca pada malam shabguzzari oleh para ulama yang telah keluar 1 tahun dan orang arab yang lama yang akitf buat usaha da`wah.bagi orang bukan arab,walaupun ia boleh berbahasaarab dengan fasih,mereka mestilah terdiri juga dari kalangan para ulama yang telah keluar 1 tahun untuk membacanya di malam shabguzaari.

panduan karkuzari(laporan)

1.panduan diberi semasa laporan dibentang harus diikuti dan ianya diaplikasikan untuk semua halaqah di amerika utara.

2. menulis laporan halaqah dan dihantar kepada markas banglawalee masjeed,india setiap 2 bulan.

taklim harian

1. da`wah dan taklim adalah di dalam satu amal.lakukan muzakarah 6 sifat di dalam taklim harian.tasykil selepas taklim harian.

jemaah jalan kaki untuk amerika utara.

1. jemaah jalan kaki boleh pergi ke negara dimana ianya dibenarkan kerana di amerika utara,undang-undang amerika syarkat tidak membenarkan tidak dibenarkan untuk jemaah keluar berjalan kaki.

2.jemaah jalan kaki keluar di negara yang dibenarkan.

takaza untuk menghasilkan jemaah bagi satu masjid


1.membentang takaza kepada setiap individu baik orang lama atau orang baru untuk menghasilkan jemaah 40 hari@4 bulan dalam masjid mereka.takaza ini diberi semaa laporan di emsyuarat halaqah.takaza ini tidak lagi dibentang untuk halaqah.setiap masjid perlu dikeluarkan jemaah 40 hari dan 4 bulan dari masjid tempat masing-masing.

khidmat 2 bulan di banglawalee masjeed,nizammudin,india

1. perlu untuk memberi khidmat supaya kita dapat menghasilkan para pekerja agama yang tawadhu dan isitiqamah.

2. bentang takaza ini kepada orang-orang lama di halaqah masing-masing untuk khidmat 2 bulan di sini.mereka yagn khidmat 2 bulan akan di beri panduan di bawah para masyaikh secara langsung dan belajar tertib untuk khidmat.

muntakhab Ahadith

1. kitab muntakhab ahadith penting dan masukkan pembacaannya di dalam taklim harian,semasa keluar dan taklim di rumah.Hazrat Maulana Yusuf Khandahlawi Rahmatullahi A`laih menulis kitab ini untuk menunjukkan pentingnya usaha ini diletakkan di depan dalam kehidupan kita.kehilangan yang besar apabila orang islam menganggap usaha da`wah bukan kerja dan tanggungjawab mereka.hanya negara islam dan pemimpin serta para ulama yang bertanggunjawab.

kepelbagaian negara dan bangsa di dalam mesyuarat masjid dan halaqah.

semua dan setiap masjid yang ada kepelbagian negara dan bangsa harus diketahui.tujuan mesyuarat adalah untuk kesatuan hati.kehilangan yang besar apabila orang islam menganggap usaha da`wah bukan kerja dan tanggungjawab mereka.hanya negara islam dan pemimpin serta para ulama yang bertanggunjawab.

usaha para pelajar

1. tidak ada dan wujud konsep hanya menghantar jemaah pelajar sahaja.pelajar ialah sebahagian dari jemaah.

2. kepelbagian negara dan bangsa bagi pelajar harus dikenal pasti dan libatkan mereka dengan usaha tempatan.

fikir orang-orang lama

1.asas usaha ini ialah supaya setiap orang islam dapat beri masa untuk agama dengan keluar di jalan Allah S.W.T.jika seseorang mengetahui kelebihannya,maka seseorang itu akan merasa rugi dan kehilangan apabila mereka terlepas dari tertib untuk keluar di jalan Allah S.W.T.

2.mesyuarat marhalah dan halaqah,harus ambil perkembangan tentang orang-orang lama bila mereka hendak keluar dan bentang takaza kepada mereka untuk bawa jemaah keluar.

3. penting orang-orang lama kerana mereka lebih faham dan telah korban banyak untuk agama Allah S.W.T.

rujukan:

Important Muzakera's at Banglewali Masjid, Nizamuddin, March 2011 by Hazrat Maulana Muhamamad Juned Damaat Barakaatuh.
posted by Abdullah_m.e. @ 1:31 AM  
5 Comments:
  • At April 16, 2011 at 10:43 PM, Anonymous k said…

    jazakallah khayr,

     
  • At April 17, 2011 at 6:56 PM, Blogger Ismi Ijmi said…

    masyaAllah. tertib malaysia sama tak?
    sebab sebelum ni masuk dalam mesyuarat ttg nusrah lima amal mahalla bersebelahan.
    sesetengah syura ckp,ia takde dalam tertib.
    5 amal tempatan adalah tggjwb penduduk tempatan.

    kalau tertib ni juga untuk msia,maka tertib yg disebut tadi dah bercanggah kan?
    wallahua'lam

     
  • At April 17, 2011 at 8:22 PM, Blogger Abdullah_m.e. said…

    setiap tertib usaha berbeza di stiap negara kerana para eldest mahu kita buat usaha tanpa melanggar undang-undang sesebuah negara dan ini blh menyebabkan penghalang hidayah.tertib di atas adalah untuk amerika utara dan ia berbeza dengan tertib usaha di m`sia.ttgnusrah 5 amal di marhalah jiran,di tempat kita ini masih lagi tnggunjawab org yg berada di dlm marhalah melainkan tempat itu tiada usaha dan masjid tidak hidup,maka orang2 tertentu harus diberi tanggunjawab utk menghidupkan amal di masjid itu.

     
  • At April 18, 2011 at 3:16 PM, Blogger Ziarah76 said…

    semoga Allah sebarkan hidayat seluroh alam
    dan semoga Allah pilih dan terima daku untuk khuruj ke amerika suatu hari nanti

     
  • At April 20, 2011 at 11:23 PM, Blogger Unknown said…

    jemput memberi pandnagan pada artikel terbaru sy..mana tahu mungkin kita ada pandangan yg berbeza..t.kasih

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures