"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام."
تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله
followers
<
komunikasi
facilities
khidmat
Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.)
@pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal,
report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma.
semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
cincin dan pemakaiannya didlm linngkungan Sunnah Nabi S.A.W
Friday, September 3, 2010
cincin dan pemakaiannya didlm linngkungan Sunnah Nabi S.A.W
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari daripada Abu Hurairah R.Anhu daripada Nabi S.A.W sesungguhnya Baginda telah melarang dari memakai cincin emas.Imam Nawawi Rah. berkata ijmak orang-orang islam membolehkan cincin emas untuk kaum wanita dan mengharamkan untuk kaum lelaki berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh muslim sebelum ini.
Diriwayatkan oleh muslim daripada Abdullah Bin Abbas R.Anhu sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah melihat sebentuk cincin emas dijari seorang pemuda,maka Baginda S.A.W telah menanggalkannya dan membuang dan bersabda,"Seseorang dari kamu telah mengambil batu dari api neraka dan meletakkan ditangannya."
Anas R.Anhu telah meriwayatkan sesungguhnya Nabi S.A.W mempunyai cincin dari perak dan batunya juga dari perak(Al-Bukhari) dan di dalam riwayat yang lain sesunggunya Rasulullah S.A.W telah memakai cincin perak di tangan kanannya dan batunya dari Habsyah.Baginda meletakkan batu iut(kepada cincin) yang bertentangan dengan tapak tangannya.(Muslim)
berkata Imam Nawawi Rah. di dalam syarah muslim,"para alim-ulama` telah berkata bahawa batu habsyi adalah daripada Aqiq.Galiannya terdapat di yaman dan habsyah."dikatakan juga warnanya hitam.
Ijmak mengatakan bahawa adalah sunnah bagi orang lelaki memakai cincin di jari manis dan wanita di mana-mana jari sekalipun.Hikmahnya adalah jari manis itu terhindar daripada tugas yang mencabar lantaran kedudukannya di sebelah tepi.Makruh untuk seseorang lelaki memakai cincin di ajri hantu(tengah).
adapun sama ada memakai cincin di jari tangan kanan atau tangan kiri telah datang 2 hadith sahih mengenainnya.Hukum yang diputuskan oleh fukahak adalah secara ijmak mengharuskan memakai cincin di tangan kanan juga di tangan kiri tanpa hukuman makruh.
ulama` juga berselisih pendapat bahawa di antara tangan kanan dan kiri yang manakah yang lebih utama.maka orang-orang terdahulu memakai cincin di sebelah kanan begitu juga ramai yang memakai di sebelah kiri.adapun di dalam mazhab kami(hanafi) adapun kanan itu adalah leibh utama lantaran ianya (memakai cincin itu adalah perhiasan) dan kanan itu lebih mulia dan lebih berhak untuk perhiasan.
diriwayatkan oleh Anas R.Anhu juga katanya,"Nabi S.A.W telah memakai cincin di sini(lalu menunjukkan kepada jari manis di tangan kirinya."(muslim)
diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.Anhu katanya"Ali R.Anhu telah berkata,:Rasulullah S.A.W telah melarangku memakai cincin dijariku yang ini atau yang ini(maka ia menunjukkan ke jari hantunya dan jari yang mengikutnya iaitu jari telunjuk)."(muslim)
Name: Abdullah_m.e. Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100)
masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna.. See my complete profile
For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed
them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it.
This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language.
Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab.
Jazakumullahu Khairan Kasthira`,
Powered by
Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..
lau kana bainana(1)
Powered by
Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India
<
Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.
Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.
Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.
Darul Mustafa`,Tarim, Yaman
Darul Uloom Azaadville,South Africa.
Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia
alhamdulillah..sgt berguna..moga dpt sme2 ambik iktibar..insyaALLAH ")