Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
ramadhan kareem dan solat tarawikh,
Saturday, August 14, 2010







nah maduhu wanusolli wanusallimu a`la rasulihil kariim,wa a`la alihi wasohbihi wa atba`ihi namalitiddinil qawwim..

kita boleh tengok sendiri keadaan di bazaar ramadhan contoh seperti gambar di atas...

sedar x sedar,dah hari ke-4 berpuasa..kehidupan aku sebagai pengusaha atas agama dan student di dalam bulan ramadhan x banyak berubah,cuma kelebihan bulan ramadhan yg aku sedari,mudah utk mneghafal apa yg aku pelajari berbanding bulan2 lain,wallahu`alam,bnyak lagi rahsia ramadhan kita tidak tahu..

rabu ada jaulah/ghasyt,smpai pukul 7,kemudian balik ke marhalah utk maghrib dan berbuka di rumah bersama rakan-rakan serumah..

nafsu makan dalam ramadhan berganda-ganda,walaupun `syaitan and the group` dirantai sementara..besarnya kuasa nafsu dari godaan syaitan,itu pentingnnya setiap orang islam berusaha atas iman mereka dngan berusah-payah utk agama..bermujahadah,

kadang2,kita pelik,kenapalah kita dengar kisah di zaman Nabi S.A.W dan para Sahabat R.Anhum.berbuka kadang2 hanya dengan tamar,kadang2 hanya minum beberapa teguk air,TETAPI mereka masih bertenaga,

ini dibuktikan di dlam peperangan badar,Allah muliakan mereka kerana mereka beriman,walapun makanan terhad,alatan perang x cukup,tapi islam peroleh kejayaan..

jadi jelaslah ALLAH YANG BAGI KITA KENYANG,BUKAN MAKANAN,MAKANAN IALAH ASBAB,KENYANG DENGAN IZIN ALLAH..

nak dapat keyakinan imam yang sempurna seperti Nabi S.A.W dan para Sahabat R.Anhum?
bermujahadahlah utk agama,itu yang mereka buat..

aku berazam ramadhan ni aku x nak pergi bazaar,dengan suasana nafsu makan,keadaan zulmat dan keadaan orang islam pada hari ini,maka aku pun belilah nasi bungkus kt warung aku selalu bungkus nasi kt depan kampus,orang pun x ramai,x perlu berebut dan ber`sepit2` dalam lautan manusia..



untuk tarawikh,aku ambil nasihat dari ustaz2 di masjid jamek bandar baru sri petaling yg aku ambil postingnnya di http://azharjaafar313.blogspot.com/,minta izin yg abg Azhar Jaafar,:-)

"Tuan-tuan yang mulia.. syukur kepada Allah kerana Allah masih beri kesempatan kepada kita untuk hidup sehingga ke Ramadhan tahun ini.. Inilah bulan yang mana kita patut berlumba-lumba untuk menambahkan amal ibadat kita kepada Allah.. dan satu amal yang khusus pada bulan Ramadhan ini adalah solat sunat Terawih..

Para sahabat telah sama-sama bersepakat dengan Hadrat Umar Al Khattab رضي الله عنه untuk bersolat terawih sebanyak 20 rakaat.. begitulah juga amal yang dibuat oleh ulama-ulama yang mahsyur sehinggalah sekarang.. bahkan imam Malik semasa di Madinah telah tambah sehingga 36 rakaat.. dan bukannya nak kurangkan lagi.. Jadi sama-samalah kita hidupkan malam Ramadhan dengan solat terawih 20 rakaat..

Dan bukan itu sahaja.. di zaman sahabat mereka bukan baca ayat-ayat lazim sahaja tetapi mereka khatam Quran sekali, ada yang 2 kali, ada yang sampai 10 kali khatam di dalam terawih di sepanjang Ramadhan.. Oleh itu di masjid Sri Petaling ini kita adakan bacaan 1½ juzuk di dalam 20 rakaat terawih.. dan sesiapa yang berminat nak buat lebih, boleh ikut jemaah yang solat di dalam bilik hujung kanan masjid.. di situ mereka baca 3 juzuk al quran setiap malam..

dan bagi yang belum biasa, kita solat di dewan utama masjid ini sahaja dengan bacaan 1½ juzuk al quran.. kita latih diri kita untuk khusyuk dengan bersolat lama-lama di depan Allah.. semua sedia insyaAllah.."
posted by Abdullah_m.e. @ 12:05 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures