Assalamualaikum..

"هذا هو معنى الحياة هو نحن هو الإسلام." تحيات.. كيف حالك.. نأمل حصلت على مباركة لك من الله

 
<

followers
komunikasi
Create your own banner at mybannermaker.com!
Create your own banner at mybannermaker.com!
facilities

khidmat

Innalhamdulillah,khidmat kpd pelajar samada yg berada dlm kemahiran kejuruteraan(mekanikal,elektrikal,electronic,mekatronik dsb.) @pelajar agama yg berminat.sy sedia membantu menyemak proposal, report dn mmberi cadangan kpd projek tahun akhir(FYP) atau masalah pembelajaran anda secara percuma. semoga usaha anda dimudahkan utk menamatkan pengajian dn anda dpt berkhidmat serta berjuang di jalan Allah S.W.T.hubungi sy di YM;ghostrider_mujahid.JazakaAllahu Khair.
Visitor
Ucapan dari Para ulama usaha dakwah pada ijtima tonggi,Bangladesh 2010.
Wednesday, March 3, 2010

Ucapan dari Para ulama usaha dakwah pada ijtima tonggi,dhaka,Bangladesh 2010.
Assalamualaikum..di sini ku meletakkan bayan-bayan satu pada setiap post,jadi ia akan bersambung..

Untuk permulaan ni,,ku lampirkan:

petikan ringkasan bayan maghrib
oleh Maulana Ahmed Lat An-Nadwi
Bertarikh 21 januari 2010.

Nah maduhu Wanusolli mu ala Rasulihil Kariim...
Mere Bhaiiyo Doshtrou Gozuggrou..
Apabila dalam diri kita ada iman,kita akan tahu apa itu batil dan apa itu hak dan ia menggerakkan hati kita untuk bertaubat daripada segala kemungkaran.Dengan itu akan datang kebenaran.Untuk membezakan yang baik dan yang buruk pun perlu ada iman. Kalau ada iman dalam hati kita akan sentiasa ingin membuat kebaikan. Pada hari ini,kita kurang bercakap tentang kebesaran Allah,kita banyak bercakap tentang Ghairullah. Sesungguhnya Allah akan membuat sesuatu dengan kudratNya, Allah S.W.T memeberi kemuliaan dan kehinaan dengan kudratNya. Allah tidak bergantung kepada mana-mana kuasa,tidak bergantung kepada apa rupa bentuk pun, Allah jadikan semuanya dengan kehendakNya.Walaupun langit menjadi emas,gunung menjadi tembaga,setitik air pun tidak ada,satu pokok tidak tumbuh,kita masih perlu yakin bahawa Allah S.W.T berkuasa memberi rezeki kepada semua mahluknya. Apa yang berlaku antara langit dan bumi dari dahulu hingga ke hari ini semuanya Allah telah beritahu dalam Quran,dan apa yang berlaku di dunia sekarang in ip un ada diberitahu dalam quran.Dalam al-Quran telah diberitahu bahawa semua manusia samada dari kampung,dari Bandar,dari benua,semuanya dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan bertaqwa. Bagi mereka yang beriman dan taqwa Allah akan buka pintu-pintu keberkatan dari langit dan bumi. Siapakah yang lebih benar daripada Allah? Jika kita percaya maka kita beriman, jika kita tidak percaya maka kita tidak ada iman.

Seluruh dunia hari ini dalam kebimbangan. Nyawa tidak selamat,kehormatan tidak selamat. Jika semua manusia hidup dlama beriman,hakikat iman akan wujud,kehidupan menajdi aman dan dunia akan menjadi seperti syurga kerana di dalma syurga tidak ada satu nyawa pun dlaam bahaya,keselamatan dan kehormatan tidak dalam bahaya.hidup dengan penuh kasih sayang.inilah yang perlu kita usahakan.

Hakkikat iman jika masuk dalam hati kita ilaah setiap anggota kita beriman,maka kita beriman,telinga kita beriman,muut kita beriman,malah roh kita juga beriman.muamalat kita beriman,muasyarah kita berman,dan akhlak kita juga beriman.bila datang iman,ribuna kebaikan akan datang.semoga Allah beri kita iman. Iman tidak datang dengan hanya bercakap dan dengar tetapi iman akan masuk ke dalam hati dengan susah payah dan berkorban bergerak di jalan Allah.bila semua orang ada iman yang teguh di dalam hati,hidup akan berkasih sayang antara satu sama lain. Mahkamah tidak diperlukan lagi kerana dalam al-Quran telah dinyatakan semua penyelesaian dalam semua masalah.manusia ada masalah tentang rezeki perlu rujuk pada Quran. Kalau inginkan kejayaan,maka bawalah kehidupan kamu dengan iman.kalau kamu peniaga,,ini cara perniagaan,kalau kamu petani,ini cara pertanian.kalau kamu kaya,itu datang dari Allah,dan akalu kamu miskin jugai tu datang dari Allah,walau apa pun keadaan,lelaki,wanita,kanak-kanak,orang tua,orang muda,semua orang perlukan iman dan hidayat.

Apakah hidayat ?hidayat adalah nur dlam hati.sepertimana cahaya matahari,cahaya lampu,cahaya bulan,dan cahaya daripada mata/pandangan manusia.dia akan nampak segala kebaikan dan keburukan.dengan cahay,nur dalam hati manusia akan tahu mana yang baik dan mana yang buruk.atau salah.dengan melakukan amalan yang Allah redha dan amalan yang mana Allah akan murka.dengan amalan ini akan memberi kesan pada rezeki,kepada kehidupan. Dengan nur hidayat manusia akan nampak kesan setiap perbuatan manusia. Dalam Quran ada menyebutkan,kalau kamu mahu hidayat,kamu datang kepada 3 asas:



i. Imanbil ghaib ( Allah beritahu berulang kali dalam Quran).Apa yang kamu Nampak dengan mata kamu seperti bumi itu besar,matahari besar,bulan besar, lautan yang begitu hebat,timbunan emas,perak semua yang kita Nampak,semua itu adalah tipu daya. Hakikatnya ialah perkara yang kamu tidak Nampak.Nabi S.A.W telah beritahu kita berulang-ulang kali, “wahai manusia,jika kamu mahu kejayaan,mahu jaan yang benar,kalau kamu mahu hidayat,tahu membezakan baik dan buruk,apa kebaikan jikak mau amanah,apa kerugian kamu jika kamu khianat,apa munafaat jika kamu tunaikan hak.kaalau kamu ikut jalan ini,kamu akan Berjaya.”semua mahluk dalam genggaman Allah, segalanya Allah yang cipta,kitap erlu yakin dengan Allah walaupun kita tidak Nampak Allah, walaupun ktia tidak Nampak malaikat,zab dalam kubur,nabi-nabi,rasul-rasul, tetapi ktia yakin semua itu dalah benar.syurga itu benar,neraka itu benar,apahala benar,hari kiaamat dalah benar,.”wahai manusia takutlah kamu kepada Rabb kamu kerana hari kiamat itu hari yang sangat dahsyat,semua ciptaan Allah akan hancur,hanya zat Allah akan kekal.

Bagaiman kita boleh yakin dengan apa yang kita Nampak,begitu juga kita Perlu yakin dengan apa yang diberitahu Allah dan Rasulullah walaupun kita tidak Nampak.Inilah sifat sahabat yang utama dimana kita jadikan contoh siffat sahabat,-sahabat ini dalam kehidupan kita. Para sahabat hati mereka bersih,suci,kehidupan mereka amat mudah dan sederhana,pandangan mereka sentiasa kepada Allah sebab itu rahmat sentiasa turun pada mereka.mekera kata,mereka belajar iman dahulu kemudian baharu belajar al-Quran, untuk mendapat yakin ini kita perlu cakap lagi dan lagi tentang perkara-perkara ghaib ini,tentang kebesaran Allah ,tentang sifat-sifat Allah, sehingga ia meresap dalam hati kita sehingga kita betul-betul yakin dengan perkara-perkara ini melebihi daripada apa yang kita yakin perkara yag kita lihat,kadang-kadang apa yang kita lihat, pun tidak betul tetapi apa yang diberitahu oleh Allah S.W.T dalam Quran dan yang disampaikan oleh Rasulullah S.A.W adalah benar,dan pasti benar,sedikit pun tidka ada syak.


Untuk jaga iman,hati jangan buta.hati ini tersembunyi di dalam tubuh kita,bila hati kita menjadi buta maka kita tidak kenal mana yang baik dan mana yang buruk. Bila hati buta,amalan menajdi buruk,kehidupan kita berlawanan dengan syariat.apa yang kita lakukan mengikut kehendak nafsu kita.jika perkara ini berlaku kemampuna kita untuk menerima segalak ebaikan amat sukar,suka menipu,merampas hak orang lain,hati menjadi begitu gelap.tidak mahu menerima firman-firman Allah dan sabdaan Nabi .S.A.W.manusia jadi syirik. Allah boleh mengampunkan semua dosa kecuali syirik. Untuk jaga iman,kita perlu usaha, cakap tentang kebesaran Allah,kekuasaan Allah,kudrat Allah, sifat-sifat Allah lagi dan lagi. Semua benda yang kita lihat akan berubah tetapi perkataan Allah tidak akan berubah.kita perlu bina iman yang mantap yang tidak ada sedikit pun walau sebesar zarah syirik kepada Allah. Allah yabg buat segala-galanya.mulut bercakap Allah yang buat,telinga mendengar Allah yang buat,dan segalanya tentang kehidupan kita.Selain daripada Allah tidak boleh berbuat apa-apa.

Inilah sebahagian daripada iman,binalah iman supaya keamanan wujud di dunia ini. Untuk dapatkan kejayaan tidak ada jalan lain melainkan IMAN. Untuk dapat keamanan,,hanya dengan iman dalam hati.samada Allah redha atau murka dengan kehidupan manusia di dunia ini,kita dapat ihat. Bila Allah murka,akan berlaku pelbagai kerosakan,kampung-kampung, Bandar-bandara akan rosak.,berlaku pergaduhan,perpecahan,berlaku kebuluran,kemiskinan. Bila Allah redha maka akan wujud kasih –sayang,keamanan,kemakmuran,barang-barang makanan mencukupi,tidka berlaku fitnah-memfitnah,kehidupan manusia mengikut sunnah Nabi S.A.W.
Siapa yang boleh selamat dari ketentuan Allah? Firaun bunuh semua bayi yang lahir kerana takut kekuasaannya dirampas tetapi dengan kehendak Allah,Nabi Musa yang baru lahir disembunyikan dalam istana firaun. Allah memberitahu ibu Nabi Musa yakinlah dengan janji-janji Allah. Dengan iman yang ada pada Nabi Musa,firaun pun merasa takut tetapi isterinya Asiah oleh kerana ia ada iman,ia tidak merasa gementar. Oleh itu ,binalah iman,binalah taqwa untuk kejayaan,keselamatan dan kemakmuran di dunia dan akhirat. Dengan iman dan amal yang osleh, Allah akan beri kejayaan.yakinlah dengan janji-janji Allah. Dengan iman semua masalah boleh diselesaikan. Semoga Allah beri saya dan tuan-tuan kefahaman.


Sahabat sentiasa menjaga iman dengan selalu mendakwahkan Lailahaillallah dan hidup mengikut syariat Nabi S.A.W.segala yang berlaku dengan kehendak Allah S.W.T. air pasang dan surut bukan dengan kehendaknya sendiri tetapi dengan perintah Allah S.W.T.begitu juga dengan air yang mengalir,mengalir bukan disebabkan tarikan gravity bumi tetapi dengan perintah Allah S.W.T.Iman Sahabat R.Anhum seratus peratus yakin pada Allah. Umar R.Anhu amat takut dengan Allah S.W.T sehingga nabi pernah berkata kalau ada nabi selepas aku, umar R.Anhu layak menajdi Nabi. Sahabat apabila membuat kesilapan,segera mohon ampun dengan Allah,mereka sentiasa Ishtigfar,Allah akan selesaikan masalah kita.Nabi S.A.W bersabda,”aku tinggalkan kamu dengan 2 perkara yang mana jika kamu mengamalkannya,kamu tidak akan sesat iaitu jalan Al-Quran dan Sunnah Nabi S.A.W.

Kita perlu sebarkan kalimah ini ke seluruh alam.apa yang kita Nampak,kita perlu masukkan di dalam hati,”sesungguhnya semuanya itu Allah memebuatnya.”segala masalah hanya dapat dieselsaikan dengan iman.segala masalah yang datang hanya diselesaikan oleh Allah.Allah Maha Besar.mereka berjuang di jalan Allah.segala-galanya kerana Allah. ,mereka yakin dengan membantu agama Allah,Allah akan membantu mereka.yang member manfaat dan mudarat adalah dari Allah. Yang telah rosak,boleh dibinamyang dibina bolejh jadi rosak.semuanya adalah ketentuan Allah. Mereka yakin jika keyakinan mereka rosak,mereka akan terputus dari bantuan Allah.
Iman akan mejadi mantap dengan membuat kerjaNabi,bergerak di jalan Allah S.W.Tpergi dari rumah ke rumah,pintu kep into,kampung ke kampung,Bandar ke Bandar,bergerak ke seluruh dunia bercakap kebenaran iman.bila iman datang dalam diri,Allah akan wujudkan kasih saying,Allah akan turunkan bantuan.

ii. Selepas iman,perintah Allah yang utama ialah solat.Bagaimana dalam solat
kita taat perintah Allah begitu juga di luar solat,kita 24 jam taat dengan perintah Allah S.W.T.

iii. Selepas iman dan amal ialah akhirat.untuk kita ke syurga,asasnya ialah iman dan amal.iman dibina dan amal kehidupan cara Nabi S.A.W,maka akan trbina kehidupan akhira.Sahabat setiap mereka lakukan adalah untuk membina kehidupan akhirat mereka,Shaahbat R.Anhum telah amalkan seluruh kehidupan Anbi,ibadat Nabi,fikir Nabi, dan kemudian disebarkan ke seluruh alam.itu tanggungjawab mereka.iman dan amal menuju akhirat.

Setiap orang perlu bina iman.setiap orang perlu bina amal dan bawa kedua-dua perkara ini kepada kehidupan akhirat,barulah dapat hidayat. Allah beri kita iman,kita perlu selamatkan iman,dengan kita sebarkan kepada orang lain.Hidupkan masjid dengan amal.semua orang perlu bina akhirat kita dengan sebarkan kepada manusia di seluruh alam.dimana-mana kita pergi kita buat dakwah,insyaAllah.
posted by Abdullah_m.e. @ 8:14 PM  
4 Comments:
  • At April 6, 2010 at 9:21 AM, Anonymous car modify said…

    ane pertamax nih gan, btw its a great blog

     
  • At April 7, 2010 at 12:41 AM, Anonymous auto picture said…

    nice article, keep posting

     
  • At February 24, 2011 at 5:51 PM, Anonymous Anonymous said…

    bayan maulana spt ini tak cukup sekadar didengar atau dibaca sambil lalu sahaja..setiap kata spt iman, amal, yakin, takwa dan sbgnya tidak berdiri melainkan memerlukan asas usaha yang betul, masa yg lama dan sabar yg tinggi selain pertolongan dan pilihan Allah SWT..barulah boleh faham, boleh amal dan sebarkan dengan betul spt mana kehendak Allah SWT dan Rasul SAW. Jika kita bergerak dengan berbekalkan bayan sahaja tanpa usaha infiradi yg kuat utk menterjemah mesej bayan itu ke dalam hidup, maka kita hanya akan jadi macam paku2 di atas landasan keretapi..kita di atas landasan tetapi tidak sampai kemana2...

     
  • At August 23, 2011 at 4:45 PM, Anonymous budy said…

    Your blog is very complete info and relevant .. happy to visit in your blog
    I wait for a visit back to my blog

    Thanks info. success always

     
Post a Comment
<< Home
 
<
About Me

Name: Abdullah_m.e.
Home: kuala lumpur, wilayah persekutuan, Malaysia
About Me: Dan orang-orang yang terdahulu; yang mula-mula dari orang-orang “Muhajirin” dan “Ansar” (berhijrah dan memberi bantuan), dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Nya, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah At-Taubah, Ayat 100) masih di dalam proses pembelajaran baik untuk keperluan mahupun agama..masih di dalam fasa membaiki diri..kerana diri ini tidak sempurna..
See my complete profile
Previous Post
Archives
Disclaimer

For all reader information,i`m not a ustaz,hafizul quran more so ulama`.i`m just the follower (ittiba`) of the Prophet S.A.W,the companions R.Anhum and whom who followed them from time to time until Qiyaamah.for that reason,almost all the published article,translation or journal and quote have reference.only certain do not have a reference due to that publish is personal opinion/advice of the writer.still in process of learning and purifcation.moderate opinion and neutral method.not in favor/represent of any organizational,fiqrah,political party or jamaah.what is good and there`s akhlak,we follow them.what is not very good,we make a moral story of it. This blog is published in Bahasa Malaysia so that the malay language user can understand some translation of kitab or quote from ulama` and to uphold usage of bahasa malaysia among whom understand malays.some of the kitab or reference is not published and sale in malaysia,almost majority of it is from Hindustani sub-continent and some of it from the middle-east.only certain publish in english language. Manhaj Ahlul Sunnah Wal Jamaah,follow Shafii` Mazhab. Jazakumullahu Khairan Kasthira`,

Powered by

BLOGGER

Lau ka na Bainana Al-Habib-Abdul Rahman Mohamed,Saudi Arabia..

lau kana bainana(1)

Powered by mp3skull.com

Powered by

BLOGGER

Darul Uloom Deoband,Saharanpur,India

Darul Uloom Nadwatul Ulama`,Lucknow,India.

Jamia` Darul Uloom Karachi,Pakistan.

Mazahirul Uloom,Saharanpur,India.

Darul Mustafa`,Tarim, Yaman

Darul Uloom Azaadville,South Africa.

Miftahul Uloom,Bandar Baru Sri Petaling,Kuala Lumpur,Malaysia

Ba`alawi,Kuala Lumpur,Malaysia.

Yayasan Al-Jenderami,Jenderam Hilir,Selangor,Malaysia

Yayasan Sofa`,N.Sembilan,Malaysia.

Blog Visitor Location


widgeo.net

© 2005 Assalamualaikum.. Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures